Schweiziska utmanaren är skojättarna i hälarna
Nike tappar mark och Adidas växer – men ingen av skojättarna kommer i närheten av schweiziska Ons tillväxttakt.
Roger Federers investering i bolaget är redan långt större än hans inkomster från tenniskarriären.
När den sista kvartalsrapporten för 2024 presenteras räknar On med att ha vuxit med 30 procent jämfört med föregående år efter en tillväxttakt på 46,6 respektive 70,9 procent åren dessförinnan.
Sedan bolaget grundades i Schweiz 2010 har börsvärdet efter notering på New York-börsen i september 2021 svällt till över 18 miljarder dollar.
Skojättarnas börsutveckling senaste året
On Holding AG
Utveckling: +101,3 %
Börsvärde: 18,2 miljarder dollar
Adidas AG
Utveckling: +34,0 %
Börsvärde: 45,3 miljarder dollar
Puma SE
Utveckling: -14,9 %
Börsvärde: 6,1 miljarder dollar
Nike Inc.
Utveckling: -30,1 %
Börsvärde: 105,2 miljarder dollar
Kursutveckling senaste året till och med 16 januari 2025.
I ekonomiska termer når en av tidernas främsta tennisspelare större framgångar efter karriären, sedan han förberedde sig inför Wimbledon 2018 på en gräsbana hemma hos en av Ons investerare och valde att hoppa på tåget efter ett besök på huvudkontoret. Efter att Roger Federers avtal med Nike löpte ut bidrog schweizaren även till att öka varumärkets exponering genom att spela i skor från On under karriärens sista år.
Federers 3-procentiga andel i bolaget är nu, förutsatt att han inte sålt några aktier, värd långt över 300 miljoner dollar enligt beräkningar från Sportico. Under tenniskarriären, som varade i över 20 år och innehöll 21 Grand Slam-titlar, spelade han in drygt 130 miljoner dollar i prispengar.
Växande marknad
Att On övervägande erbjuder löparskor i sitt utbud har också sammanfallit med att den amerikanska marknaden för löparskor vuxit med 20 procent under de senaste tre åren. I oktober beräknades den omsätta 7,4 miljarder dollar enligt marknadsundersökningsbolaget Circana LLC.
Att nu problemtyngda Nike, vars aktiekurs är ner omkring 30 procent under det senaste året, valde att lämna andra butiker än sina egna i stor utsträckning skapade enligt Bloomberg samtidigt ett tomrum som i stor utsträckning fyllts av On och konkurrenten Hoka, som sålts till amerikanska Deckers av de franska grundarna.
Även om bolagets börsvärde redan är världens tredje största för ett renodlat sko- och klädföretag inom sport- och träningssegmentet och uppgår till dryga 30 procent av Adidas dito är den globala marknadsandelen fortfarande mindre än 3 procent, men analytiker förväntar sig att den årliga försäljningen uppgår till 10 miljarder dollar år 2033 – en fyrdubbling av 2024 års försäljning.
Globala marknadsandelar för de 10 största sportskoföretagen
Nike, USA – 26,0 %
Adidas, Tyskland – 11,5 %
Skechers, USA – 5,3 %
Puma, Tyskland – 3,5 %
New Balance, USA – 3,5 %
Anta, Kina – 3,3 %
Asics, Japan – 3,1 %
VF Corporation (Vans), USA – 2,8 %
On, Schweiz – 2,3 %
Li Ning, Kina – 1,7 %
Källa: Euromonitor