Schweiziska utmanaren är skojättarna i hälarna

Nike tappar mark och Adidas växer – men ingen av skojättarna kommer i närheten av schweiziska Ons tillväxttakt.
Roger Federers investering i bolaget är redan långt större än hans inkomster från tenniskarriären.

roger Federer, On, Adidas, Nike, Zendaya
Schweiziska Ons aktie är upp över 100 procent under de senaste året – ett samarbete med skådespelaren och artisten Zendaya ska bidra till fortsatt tillväxt. Foto: AP / TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 18 jan. 2025, 02:28Uppdaterad: 19 jan. 2025, 16:38
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

När den sista kvartalsrapporten för 2024 presenteras räknar On med att ha vuxit med 30 procent jämfört med föregående år efter en tillväxttakt på 46,6 respektive 70,9 procent åren dessförinnan.

Sedan bolaget grundades i Schweiz 2010 har börsvärdet efter notering på New York-börsen i september 2021 svällt till över 18 miljarder dollar.

Skojättarnas börsutveckling senaste året

On Holding AG
Utveckling: +101,3 %
Börsvärde: 18,2 miljarder dollar

Adidas AG
Utveckling: +34,0 %
Börsvärde: 45,3 miljarder dollar

Puma SE
Utveckling: -14,9 %
Börsvärde: 6,1 miljarder dollar

Nike Inc.
Utveckling: -30,1 %
Börsvärde: 105,2 miljarder dollar

Kursutveckling senaste året till och med 16 januari 2025.

I ekonomiska termer når en av tidernas främsta tennisspelare större framgångar efter karriären, sedan han förberedde sig inför Wimbledon 2018 på en gräsbana hemma hos en av Ons investerare och valde att hoppa på tåget efter ett besök på huvudkontoret. Efter att Roger Federers avtal med Nike löpte ut bidrog schweizaren även till att öka varumärkets exponering genom att spela i skor från On under karriärens sista år.

Federers 3-procentiga andel i bolaget är nu, förutsatt att han inte sålt några aktier, värd långt över 300 miljoner dollar enligt beräkningar från Sportico. Under tenniskarriären, som varade i över 20 år och innehöll 21 Grand Slam-titlar, spelade han in drygt 130 miljoner dollar i prispengar.

Växande marknad

Att On övervägande erbjuder löparskor i sitt utbud har också sammanfallit med att den amerikanska marknaden för löparskor vuxit med 20 procent under de senaste tre åren. I oktober beräknades den omsätta 7,4 miljarder dollar enligt marknadsundersökningsbolaget Circana LLC.

Att nu problemtyngda Nike, vars aktiekurs är ner omkring 30 procent under det senaste året, valde att lämna andra butiker än sina egna i stor utsträckning skapade enligt Bloomberg samtidigt ett tomrum som i stor utsträckning fyllts av On och konkurrenten Hoka, som sålts till amerikanska Deckers av de franska grundarna.

Även om bolagets börsvärde redan är världens tredje största för ett renodlat sko- och klädföretag inom sport- och träningssegmentet och uppgår till dryga 30 procent av Adidas dito är den globala marknadsandelen fortfarande mindre än 3 procent, men analytiker förväntar sig att den årliga försäljningen uppgår till 10 miljarder dollar år 2033 – en fyrdubbling av 2024 års försäljning.

Globala marknadsandelar för de 10 största sportskoföretagen

  1. Nike, USA – 26,0 %

  2. Adidas, Tyskland – 11,5 %

  3. Skechers, USA – 5,3 %

  4. Puma, Tyskland – 3,5 %

  5. New Balance, USA – 3,5 %

  6. Anta, Kina – 3,3 %

  7. Asics, Japan – 3,1 %

  8. VF Corporation (Vans), USA – 2,8 %

  9. On, Schweiz – 2,3 %

  10. Li Ning, Kina – 1,7 %

Källa: Euromonitor

Nike
Har du ett nyhetstips? Mejla [email protected]

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;