Ser uppsida i konsumentaktier nästa år – ”lågt värderade”
Kommande skattesänkningar, lägre moms på mat och en sänkt inflation.
Det väntas få fart på konsumtionen i Sverige – och ge konsumentaktier ett lyft nästa år, anser Peter Lindvall, förvaltare på Kavaljer.
– Det borde finnas en bra uppsida, säger han.

Svensk ekonomi befinner sig fortfarande i en utdragen lågkonjunktur. Men en offensiv budget inför 2026 med flera skattesänkningar och lägre moms på mat väntas få stor effekt på inflationen nästa år, enligt SHB:s senaste konjunkturprognos. Förslaget väntas även ge hushållen mer pengar i plånboken.
I slutet av augusti skrev SEB i sin konjunkturprognos att förutsättningarna för konsumtionslyft finns – men att återhämtningen ser ut att fördröjas minst ett halvår. Och de senaste siffrorna från SCB visar samtidigt att inflationen revideras ner och att matpriserna minskar för första gången i år.
Bäddar detta för konsumentbolagens comeback?
Analytiker: Köpkraften stärks
William Lindquist, analytiker på HUI, säger att han delar bilden som Handelsbanken visar upp i konjunkturprognosen.
– Jag har haft samma inställning och tanke i min prognos. Det har jag haft under hela året, att det kommer vända uppåt vad det lider. I synnerhet nu efter nya höstbudgeten.
Han säger att det under en längre tid funnits en osäkerhet bland konsumenterna och att många hållit på pengarna.
– Med tanke på att ekonomin förbättras, och det gör det nu med förslagen i höstbudgeten, så är det många saker som gör att hushållens köpkraft stärks ytterligare. En naturlig del är att konsumenterna börjar känna att de kan spendera pengar igen.
SEB:s chefsekonom Jens Magnusson är inne på samma spår:
– Jag tror att den ekonomiska utvecklingen i stort, i kombination med lättare penningpolitik, och en expansiv finanspolitik borde hjälpa till att få fart på konsumtionen igen, säger han.
Förvaltaren: ”Bra uppsida för konsumentaktier”
Peter Lindvall, vd och förvaltare på Kavaljer som förvaltar fonden Kavaljer Quality Focus, säger att många bolag inom retailsektorn väntat på en återhämtning som inte har kommit. Men inför nästa år tror han på en vändning.
– De bolag som vi har inom konsumentsektorn tycker jag är väldigt lågt värderade. När företagsledare blir lite mer positiva så borde det finnas en bra uppsida för konsumentaktier. Det är vår tro.
Friluftsbolaget Revolution Race, profilklädbolaget New Wave, textiltillverkaren Nilörngruppen och fritidsproduktbolaget Dometic är några av de konsumentbolag som Peter Lindvall förvaltar. Han tror att de kan se en uppsida nästa år.
– Ja och det gäller alla bolag som säljer till konsumenter. När konsumtionen förbättras så borde det gynna alla bolag inom konsumentsektorn.
Analytikern: De kan gynnas
Lucas Mattsson, aktieanalytiker på Inderes, tror att en del hushåll som varit pressade kan komma att öka sitt sparande om de får mer pengar i plånboken, samtidigt som andra kan välja att börja konsumera mer.
– Mer pengar i plånboken kan innebära ökad konsumtion av icke nödvändiga varor, till exempel lyxvaror. Där kan klädesföretag, alltså detaljhandeln eller hemelektronikföretag gynnas.
– Kollar man på detaljhandeln i Sverige, som vi bevakar, så har lågprishandeln gått starkast den senaste perioden vilket speglar det generella läget i ekonomin där konsumenternas köpkraft fortsatt är på en låg nivå.
Följ taggar
