Prenumerera

Sinchs rapport över förväntan

Sinch, som levererar molnbaserade kommunikationstjänster, redovisar ett justerat ebitda-resultat på 1.003 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2024.

Sinch vd känner sig ”hoppfull” över bolagets utveckling. Foto: Pressbild
Publicerad: 13 feb. 2025, 07:38Uppdaterad: 13 feb. 2025, 08:21
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Analytikerna hade räknat med ett justerat ebitda på 937 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av tio analytikers estimat.

Rapporterat ebitda-resultat blev 307 miljoner kronor, mot väntade 842 miljoner kronor.

På onsdagskvällen meddelade Sinch att bolaget utvärderat sin skatteexponering och till följd av detta redovisar en engångsavsättning om 700 miljoner kronor. Avsättningen påverkar rapporterade rörelsekostnader, ebitda och periodens resultat det fjärde kvartalet och helåret 2024.

Bruttoresultatet uppgick till 2.582 miljoner kronor. Här låg förväntningarna på 2.502 miljoner kronor.

Nettoomsättningen var 7.729 miljoner kronor, med en organisk tillväxt på 3 procent. Snittförväntningarna var en omsättning på 7.523 miljoner kronor, enligt Infront.

"Känner mig hoppfull"

"I slutet av 2027 ska vi nå en organisk tillväxt i nettoomsättning och bruttoresultat på 7-9 procent, jämfört med motsvarande period föregående år, och en justerad ebitda-marginal på 12-14 procent", säger vd Laurinda Pang i rapporten.

Utvecklingen inom API-plattform påverkas fortfarande av den negativa utvecklingen inom SMS, men Sinch är optimistiska att de initiativ som bolaget nu genomför successivt kommer att förbättra resultatet och att ökad användning av RCS är en påtaglig tillväxtdrivare för hela meddelandeaffären, enligt vd:n.

Hon lyfter att bolaget startat initiativ inom vad man anser är de fyra viktigaste tillväxtområdena: "Enterprise expansion", "Self-serve capabilities", RCS och e-post samt partners och ekosystem.

"Vi ser redan idag framsteg inom flera av dessa områden. Intresset kring RCS tar nu fart och under det fjärde kvartalet tecknade vi flera avtal med mobiloperatörer i Europa och Nordamerika som utökar vår räckvidd och ger företag möjlighet att använda tekniken när de kommunicerar med sina kunder. Vi fortsätter att knyta samman våra olika produkter med utökade självbetjäningsmöjligheter, vi ser en sund tillväxt i våra epostprodukter och vi har stärkt vårt fokus på strategiska partners och vår närvaro i ekosystem från tredje part".

Pang säger att fokus för 2025 är att leverera mot bolagets finansiella mål på medellång sikt.

"Mycket arbete återstår, men jag känner mig hoppfull över den utveckling jag ser tack vare dessa satsningar. Fokus på genomförande kommer att ge resultat", avslutar hon.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;