TOPPNYHETER:

Smällen när bensinpriset faller rejält: ”Totalt kaos”

Regeringens skattesänkning på bensin och diesel vid månadsskiftet ger lägre priser för bränslebilisterna. För Mats Andersson, vd för drivmedelsdistributören Kungshamnsfiskarna, innebär samma beslut något helt annat. Trots att bolaget försöker tömma lagren inför den 1 juli räknar han med en lagerförlust på 400 000 kronor.
Porträtt av en man tillsammans med en närbild på en hand som håller i fiskeutrustning.
"Bakom ridåerna är det totalt kaos", säger drivmedelsdistributören Kungshamnsfiskarnas vd Mats Andersson inför månadsskiftet, då skatten sänks rejält på bensin och diesel. Foto: pressbild/TT

Kungshamnsfiskarna driver tio drivmedelsstationer i Bohuslän och Dalsland, och bolagets vd följer nu lagernivåerna nästan timme för timme. Målet är att ha så lite bränsle som möjligt kvar när priserna sänks vid halvårsskiftet, men samtidigt tillräckligt mycket för att kunderna inte ska mötas av tomma pumpar.

Sverige har snart Europas näst lägsta bensinpris, framför allt på grund av regeringens drivmedelsinriktade stödpaket. Det är glädjande för de bilister vars fordon fortfarande går på bensin och diesel, men också för lantbrukare, byggentreprenörer och vissa fiskare. Samtidigt innebär prisfallet en ekonomisk smäll för de drivmedelsaktörer som redan har fyllt sina lager med bränsle beskattat enligt dagens regler.

Flygfoto över en hamn med båtar, industriella byggnader och kajplatser vid vattnet.
Kungshamnsfiskarnas lager på Guleskär, mellan Smögen och Kungshamn. Foto: Kungshamnsfiskarna

I Kungshamnsfiskarnas centrallager på Guleskär, mellan Smögen och Kungshamn, finns i dag omkring 200 kubikmeter drivmedel. Därtill kommer lagren ute på de tio mackarna runtom i Bohuslän och Dalsland, vilket innebär ytterligare ungefär 50 kubikmeter. När skatten sänks med 2,40 kronor per liter innebär det att de 250 000 liter drivmedel som finns i lager tappar kraftigt i värde, i dagsläget 600 000 kronor.

Anpassar lagernivåerna

Enligt Mats Andersson försöker både distributörer, mackägare och större kunder samtidigt anpassa sina lagernivåer inför prisfallet.

– Detta drabbar inte bara oss utan alla distributörer, mackägare och större kunder som nu samtidigt försöker optimera sina lager inför prisfallet. Det sker på en marknad som redan är stökig på grund av geopolitik och stora prisrörelser. Faktum är att det bakom ridåerna nu är totalt kaos, säger Mats Andersson.

För att minska förlusten försöker Kungshamnsfiskarna nu hålla så låga lagernivåer som möjligt inför månadsskiftet, och Mats Andersson hoppas att förlusten då inte blir större än cirka 400 000 kronor. Samtidigt måste det finnas tillräckligt med bränsle för att stationerna inte ska stå tomma när kunderna kommer för att tanka den 1 juli.

"Försöker hitta balans"

– Vi tror inte att det ska ta slut, men det kan ske på någon station. Därför försöker vi hitta en balans mellan att inte ha för mycket i lager och att inte gå tomma. Särskilt i Högsäter kan det bli utmanande, för om bensinen på vår mack tar slut där så har man fyra mil till nästa, säger Mats Andersson.

En blå och vit tankbil från Kungshamnsfiskarna parkerad vid en hamnanläggning
En av Kungshamnsfiskarnas tre tankbilar.
Luftfoto över Smögen med färgglada bostadshus med röda tegeltaken i förgrunden, hamn med båtar och industribyggnader längre bort, samt havet och kustlandskapet i bakgrunden.
Foto från Smögen mot Kungshamnsfiskarnas cisterner på Guleskär. Foto: Anders Frick
En lastbil märkt Kungshamsfiskarna står parkerad på en industriell gård med byggnader och blå behållare i bakgrunden.
Bolaget har ett tiotal drivmedelsstationer i Bohuslän och Dalsland.

Kungshamnsfiskarna säljer bland annat bränsle till yrkesfisket, sjöfarten, jordbruket och entreprenadsektorn. Tidigare var företaget en så kallad skatteupplagshavare och kunde då lagra stora mängder drivmedel utan att energiskatten betalades förrän bränslet lämnade lagret. Men i samband med förändringar av regelverket kring reduktionsplikten valde bolaget att lämna systemet. I dag betalas skatten redan när bränslet köps in, vilket gör att en skattesänkning omedelbart slår mot värdet på lagret.

– De stora oljebolagen är fortfarande skatteupplagshavare och rycker mer eller mindre på axlarna vid en förändring av drivmedelsskatterna, men för oss blir det en direkt kostnad, säger Mats Andersson.

Kan ge lagervinst i vinter

När den tillfälliga sänkningen av koldioxidskatten på bensin och diesel upphör den 30 november kan samma mekanism i teorin ge en lagervinst i stället för en lagerförlust. Mats Andersson konstaterar dock att dagens system gör det betydligt svårare att bygga upp stora lager inför en skattehöjning än det var förr.

– Då kunde man köpa in exempelvis 1 000 kubikmeter innan skatten höjdes och sälja efteråt, vilket alltså i stället blev en lagervinst, säger han.

Intensiv arbetsdag vid månadsskiftet

För att minimera förlusterna och samtidigt hålla stationerna öppna väntar en intensiv arbetsdag när skattesänkningen träder i kraft vid månadsskiftet.

– Den 1 juli på morgonen går tre av våra tankbilsekipage ner till oljehamnen i Göteborg. Då hämtar vi nytt, billigare bränsle och kör ut det direkt till stationerna, säger Mats Andersson.

FAKTA om Kungshamnsfiskarna:

• Familjeägt drivmedels- och energibolag med bas i Kungshamn.

• Driver ett tiotal drivmedelsstationer i Bohuslän och Dalsland.

• Omsättning 2025: 217 MSEK. (2024: 215 MSEK, 2023: 347 MSEK)

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel