Smycken från Östersund omsätter 100 miljoner

Östersundsföretaget Snö of Sweden hittade sin egen nisch – mellan de dyra guldsmedernas produkter och det allra billigaste utbudet på marknaden. Nu har de 35 anställda i fabriken i Kina, omsätter 100 miljoner kronor och siktar mot en vinstmarginal på 20 procent.

Snö of Sweden från Östersund, med grundaren Lena Jonsson Näslund i spetsen, tog tidigt fasta på att återförsäljarna måste få vara med på framgångsresan.
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

När Lena Jonsson Näslund startade Snö of Sweden i början av 2000-talet var målet tydligt: att fylla tomrummet mellan exklusiva guldsmedssmycken och lågprisalternativ. Hon såg en växande efterfrågan på smycken som var både stilrena och överkomliga i pris.

– Jag tänkte: om återförsäljarna tjänar pengar, då kommer jag också tjäna pengar. Det blev vår grundidé, säger hon till EFN.

Fabrik i egen regi

Smyckena designas fortfarande i Östersund men produceras i företagets egen fabrik i Kina, via ett bolag i Hongkong. Där arbetar i dag 35 personer. Att ha kontroll över tillverkningen har varit en nyckel för både kvalitet och expansion.

– Det gör att vi kan styra hela processen, från design till leverans. Vi kan snabbt anpassa oss och vi kan säkerställa att våra produkter håller den standard vi vill ha, säger Lena Jonsson Näslund.

Ett nytt sätt att sälja

En av framgångsfaktorerna var att möta återförsäljarnas behov på ett nytt sätt. Medan många mode- och klädföretag kräver stora order flera månader i förväg, valde Snö of Sweden en annan väg.

– Normalt sett måste en klädbutik kanske köpa in för 250 000 kronor ett halvår i förväg. Vi lät dem istället köpa för 10 000 kronor under säsong. Då behövde de inte planera lika långt i förväg och kunde se direkt om våra smycken sålde. Det minskade deras risk, och gjorde oss attraktiva, säger hon.

Det upplägget gjorde att fler butiker vågade satsa på Snö of Swedens kollektioner – och det bidrog till snabb spridning på marknaden.

Snow of Sweden
Snö of Sweden omsätter omkring 100 miljoner kronor och gjorde förra året en vinst på drygt 10 miljoner kronor. I år är siktet dock inställt mot en lönsamhet på cirka 20 procent.

Stabil lönsamhet

I dag omsätter Snö of Sweden omkring 100 miljoner kronor och gjorde förra året en vinst på drygt 10 miljoner kronor. I år är siktet dock inställt mot en lönsamhet på cirka 20 procent. Företaget har vuxit till att bli en välkänd aktör på den nordiska smyckesmarknaden, men finns också på flera internationella marknader.

Lönsamheten förklaras av att företaget lyckats hålla nere kostnaderna i tillverkningen, samtidigt som man kunnat ta betalt för ett varumärke som står för modern design och tillgänglighet.

Håller fast vid grundidén

Trots framgången vill Lena Jonsson Näslund hålla fast vid den grundidé som gjorde att Snö of Sweden, genom det formella bolagsnamnet Näslund & Jonsson Import AB, lyckades växa.

– Vi är och ska vara superkommersiella. Vi gör smycken för vardag och fest, som folk faktiskt använder. Det är vår styrka och det vi bygger vidare på, säger hon.

Reportaget går att se här, och är gjort av EFN:s reporter Ossian Grahn.

Följ taggar

Ossian GrahnRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;