Smycken i topp när lyxkunder blir mer kräsna
Trots en avmattning i lyxsektorn fortsätter världens mest förmögna konsumenter att investera i exklusiva smycken – så länge det är rätt varumärke. När de superrika blir ännu mer selektiva, efterfrågar de i ökande grand endast det allra bästa.

Det gynnar den schweiziska lyxkoncernen Richemont, som rapporterade starkare än väntad försäljning för sitt fjärde kvartal. Bolagets smyckesdivision, som omfattar varumärken som Cartier, Van Cleef & Arpels och Buccellati, ökade försäljningen med 11 procent under det gångna kvartalet. För helåret steg divisionens intäkter med 8 procent, vilket gör den till Richemonts mest framgångsrika affärsområde.
– Richemonts smyckesvarumärken befinner sig helt klart i topp när det gäller konsumenternas efterfrågan, säger Luca Solca, sektorschef för globala lyxvaror på Bernstein, till CNBC.
Flera andra stora lyxbolag, däribland LVMH, Kering och Burberry, har under det första kvartalet 2025 rapporterat vikande försäljning. LVMH:s klock- och smyckesdivision noterade stillastående intäkter, med en organisk nedgång på 2 procent under 2024, bland annat till följd av lägre efterfrågan på varumärken som Tiffany & Co, Bulgari och TAG Heuer.
Richemont menar att man vinner marknadsandelar från både etablerade och mindre aktörer, vilket bekräftades av koncernens ordförande Johann Rupert under fredagens rapportpresentation.
Svag utveckling för klockor
Trots den starka utvecklingen inom smycken visar Richemonts klockdivision en tydligt svagare bild. Specialist Watchmakers-segmentet, där märken som Piaget och Roger Dubuis ingår, tappade 13 procent i försäljning under 2024, framför allt till följd av minskad efterfrågan i Kina.
Analytikern Luca Solca ser en naturlig förklaring:
– Under pandemin köpte ”alla” en klocka, och det kommer ta ett tag att smälta. Så jag förväntar mig att klockor kommer att ligga i bakfickan ett tag till, säger han.
Utsikter och utmaningar
Richemont betonar att man inte planerar några prisjusteringar som inte är hållbara på längre sikt – en signal som sticker ut i en sektor där många aktörer flaggat för nya höjningar. Enligt Russ Mould, investeringschef på AJ Bell, bygger bolaget nu i allt högre grad sin strategi kring smyckesverksamheten.
Samtidigt pekar Mould på flera potentiella hinder för fortsatt tillväxt: en stark schweizisk franc, stigande guldpriser och effekten av nya tullar kan sätta press på marginalerna.
