Prenumerera

Sötsuget växer i USA – svensk fabrik bygger ut

Godistillverkaren Bubs bygger ut sin fabrik i Jönköping.
Efterfrågan på svenskt godis är stor i USA – och marginalerna är höga.
– Betalningsviljan kan vara upp till fem gånger mer, säger Orkla Snacks Sverige-vd:n Patrick Axzell till DI.

New York
Volvo Cars ska spara 18 miljarder kronor och omfattande neddragningar väntar. Foto: AP / TT Nyhetsbyrån
Publicerad: 29 apr. 2025, 19:39Uppdaterad: 29 apr. 2025, 19:39
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Efterfrågan beskrivs som "okontrollerad" när "Swedish Candy" trendar på Tiktok och lett till brist på godistillverkaren Bubs hallonlakritsskallar och banankolaovaler.

Godis som i Sverige kostar 100–170 kronor per kilo kan i USA betinga en prislapp på 500 kronor.

Tillväxt på 48 procent

Svenskt lösgodis har blivit så populärt att det i Asien börjat tillverkas produkter avsedda att efterlikna dem, skriver DI.

Familjeägda Bubs köptes upp av Orkla Snacks Sverige 2023 efter att ha vuxit med 48 procent under året.

Nu väntar en utbyggnad av fabriken i Jönköping som kommer att dubbla produktionen och personalstyrkan väntas gå från 70 till 80 medarbetare.
– Den nya produktionslinjen i Jönköping är en viktig investering för att kunna möta den starka efterfrågan även på lång sikt, säger Patrick Axzell till DI.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;