TOPPNYHETER:

Stockholmsbörsen backar – gruvjättar i botten

Stockholmsbörsen inleder tisdagen nedåt – där defensivt går mot strömmen.
Mest på storbolagsindex faller gruvbolagen och EQT.
Stockholmsbörsen öppnar nedåt efter nattens techfrossa. Foto: TT Nyhetsbyrån

Breda index OMXSPI backar med 1 procent samtidigt som storbolagsindex OMXS30 backar med 1,2 procent.

Mest på storbolagsindex faller gruvjättar som Epiroc, Boliden och Sandvik som följer guldpriset nedåt. Epiroc har även fått en säljstämpel från UBS.

Även EQT faller på förnyad oro kring både private equity och privata kreditfonder.

Dometic är också en av dagens förlorare och handlas ned med

Defensivt mot strömmen

I toppen av storbolagsindex handlas defensivt, där Astra Zeneca, Telia och Essity är de enda bolagen som handlas på grönt.

Även Axfood och Sobi stiger på den bredare Stockholmsbörsen.

Hexagon-avknopparen Octave handlas upp något och stiger 0,6 procent efter SHB har inlett bevakning med köpstämpel.

Ellen HagströmReporter och programledare[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd
Nästa Artikel