Stora Enso i linje med förväntningarna
Skogsbolaget Stora Enso redovisar ett operativt rörelseresultat och omsättning i linje med analytikernas förväntningar för fjärde kvartalet. Styrelsen föreslår att höja utdelningen till 0,25 euro per aktie.

Stora Ensos operativa rörelseresultat ökade 139 procent till 121 miljoner euro under fjärde kvartalet, under motsvarande kvartal föregående år låg resultatet på 51 miljoner euro. Analytikernas förväntningar låg på 128 miljoner euro enligt Infront. Jämfört med tredje kvartalet minskade resultatet med 31 procent.
Den operativa rörelsemarginalen ökade till 5,2 procent från 2,3, väntat var 5,7 procent.
Det finska skogsbolagets omsättning ökade 7 procent till 2 322 miljoner euro från 2 174 miljoner under jämförelsekvartalet. Väntat var 2 225 miljoner euro.
"Vi förväntar oss att efterfrågan förblir dämpad och volatil på grund av makroekonomisk osäkerhet och geopolitiska risker. Träpriserna förväntas ligga kvar på höga nivåer. Under hela 2025 fortsätter vi våra åtgärder för att sänka kostnader och stärka operativ och kommersiell excellens i syfte att förbättra vår operativa prestation och konkurrenskraft", skriver Hans Sohlström i vd-ordet.
För årets första kvartal spår bolaget att underhållskostnaderna minskar till 64 miljoner euro från 118 miljoner under fjärde kvartalet. För helåret beräknas investeringarna uppgå till 730-790 miljoner euro.
Nettoskulden ökade till 3 707 miljoner euro, en ökning på 17 procent i årstakt och 5 procent från tredje kvartalet.
"Efterfrågan förblir dämpad"
Koncernens justerade rörelseresultat väntas påverkas negativt med 100 miljoner euro under första halvåret 2025, till följd av uppskalningen för förpackningskartong i Finland, uppger bolaget.
Styrelsen föreslår en höjd utdelning på 0,25 euro per aktie vilket var i linje med förväntningar. Under 2023 låg utdelningen på 0,20 euro.
Hans Sohlström skriver i rapporten att Stora Enso under 2024 gjort betydande framsteg.
"Våra åtgärder för att förbättra inköps- och produktionseffektiviteten har gett effekt. Även vårt arbete med att förbättra försäljning och marknadsföring samt att sänka företagets kostnader har bidragit positivt. Detta har lett till bättre lönsamhet och ökad konkurrenskraft. Trots makroekonomisk osäkerhet, fluktuationer i efterfrågan samt stigande virkeskostnader har dessa åtgärder utvecklats väl", skriver han.
Följ taggar
