Stora förändringar i H&M:s toppledning
Stora förändringar har skett i H&M:s toppskikt under vd:n Daniel Ervérs första år.
Enligt Dagens industri har sju personer i koncernledningen har blivit tio – men bara två namn från den gamla ledningen finns kvar.


Di ställde i samband med bokslut frågan om hur H&M:s koncernledningen ändrats. Kort därefter uppdaterades sidan där bolagets ledning presenteras på modejättens hemsida. Koncernledningens medlemmar hade blivit tio, från tidigare sju, och flera nya namn har tillkommit. Samtidigt är fem från den tidigare ledningen inte längre kvar.
De som försvunnit från ledningsgruppen är Nanna Andersen, chef för affärsområdet "New Growth and Ventures", hållbarhetschefen Leyla Ertur, kommunikationschefen Hendrik Alpen och Alexandra Frid Razola, som har lämnat H&M helt och hållet.
Endast finanschefen Adam Karlsson och Anna Attemark, chef för H&M-gruppens övriga varumärken, finns kvar.
De ingår i H&M:s nya toppledning
Di har kartlagt de nya tillskotten till koncernledningen:
• Tina Felixon, produktchef. Har jobbat i bolaget sedan 1990-talet.
• Mehmet Arisoy, försäljningschef. Började i rollen i september.
• Johan Lundgren, strategi- och innovationschef. Började i rollen i oktober efter att ha rekryterats från affärssystembolaget Fortnox. Har tidigare jobbat många år inom H&M.
• Ellen Svanström, digital informationschef. Har jobbat på H&M sedan 2016.
• John Ehrnst, marknadsföringschef. Varit konsult sedan 2022. Har tidigare varit regionchef på klockmärket Daniel Wellington.
• Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef. Tillträder den 1 maj. I dag chef för H&M:s sportklädessatsning.
• Åsa Agebäck, hr-chef. Tog över rollen i mars i fjol.
På frågan om varför förändringarna inom koncernledningen inte har meddelats genom pressmeddelanden svarar H&M:s presschef Anna Frosch Nordin:
– Vi har gjort bedömningen att de ändringar som har gjorts inte föranleder pressmeddelanden. I likhet med tidigare kommunicerar vi ledningsgruppens sammansättning på bolagets hemsida.
Följ taggar
