SVT-profilens kritik mot Hemnet: "Skrämmande"
SVT-profilen Alexander Norén ska sälja sitt hus.
I ett inlägg på Facebook riktar han nu kritik mot Hemnet och menar att det är ”skrämmande” hur mycket de kan ta betalt.
– Det som jag funderar över är varför vi konsumenter är så trögrörliga, säger han.

Bostadssajten Hemnet är den dominerande aktören när säljare ska lägga ut sina bostäder till försäljning och när spekulanter ska leta objekt.
I Facebookinlägget frågar sig SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén hur det kommer sig att Hemnet fortsätter vara överlägsna – trots att konkurrenter som Booli och Boneo tagit större plats de senaste åren med fokus på kommande bostäder.
”Som säljare har jag fått inblick i Hemnets marknadsdominans. Skrämmande att de kan ta så fett betalt för något som är gratis bredvid”, skriver han i inlägget.
När EFN Finansmagasinet når Alexander Norén utvecklar han sitt resonemang.
– Trots att det finns alternativ med fler bostadsannonser och ett lägre pris så håller vi konsumenter oss till Hemnet just för att de varit synonyma med bostadsletande i 20 år, säger han.
Även hos mäklare har Alexander Norén uppfattat att det finns ett missnöje vad gäller Hemnets dominans på marknaden.
– Som mäklare måste man använda sig av det för att locka folk till visningar, men samtidigt finns ett missnöje i att plattformen utnyttjar sin position för att hela tiden höja priserna, säger han och tillägger:
– De verkar ha problem gentemot kunder när de ska sälja, att förklara vad de faktiskt betalar för vad gäller Hemnet. Men de flesta mäklare klarar sig inte lika bra utan tjänsten.
SVT-profilens kritik mot Hemnet
I sitt inlägg på Facebook gjorde Alexander Norén en jämförelse mellan Hemnet och annonssajten Blocket.
– Jag tyckte jämförelsen av mina upplevelser som konsument var passande eftersom Blocket är en annan sida som har dominerat bland annonssajterna, men för mig som konsument så blir det bara en källa till frustration eftersom den är ett sämre alternativ till många konkurrenter, säger Alexander Norén.
Han menar att ett starkt varumärke gör konsumenterna trögrörliga vilket syns i både exemplet med Blocket och Hemnet och resonerar kring vad som kan få konsumenter att röra sig bort från de största aktörerna och mot alternativ som kan vara gynnsammare för dem.
– I exemplet med Blocket så ser vi till exempel att många av deras annonskategorier numera är gratis vilket antagligen är en konsekvens av att en del av deras användare har gått över till till exempel Facebook Marketplace, säger Alexander Norén.
”Då hade jag gett mig in i branschen”
Vad gäller bostadssajterna verkar konkurrens inte hjälpa för att få de trögrörliga användarna att söka efter bättre alternativ, men Alexander Norén tror att en faktor kan vara beroende av område och marknad.
– Hade jag haft lösningen och det patenterade receptet på det så hade jag gett mig in i den här branschen med tanke på hur Hemnets marginaler ser ut, säger han.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
