Systembolagets försäljning backar – men alkoholfritt ökar

Systembolagets försäljning minskade något under det senaste kvartalet jämfört med samma period i fjol.
Samtidigt ökar intresset för alkoholfria drycker.
– Ökningen speglar ett växande intresse för alkoholsvaga drycker, säger Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget, i ett pressmeddelande.

Systembolagets försäljning minskar något, men vd Ann Carlsson Meyer ser ett växande intresse för alkoholfria drycker. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Bakom nedgången pekar Systembolaget på en svagare konjunktur och ett växande hälsointresse. Samtidigt ökade nettoomsättningen något, bland annat till följd av prisjusteringar.

– Vi ser att kunderna handlar något mindre volymer och gör andra val än tidigare, bland annat ser vi en mixförskjutning med viss nedgång för vin, vilket får en direkt påverkan på resultatet, säger Merlin Poljak, chef för affärssupport på Systembolaget.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;