Guinness miljonsatsar – på alkoholfritt
Efter en global boom för ölbolaget Guinness, med rekordförsäljning i såväl Sverige som i resten av världen, väljer företaget att storsatsa – på alkoholfritt.


EFN har tidigare rapporterat om den globala Guinnessboomen som drabbade världen efter ett Instagraminlägg från Kim Kardashian där hon stolt visade upp ölen.
– Guinness ökar globalt, och Sverige är nu den snabbast växande marknaden, berättade Ole Höglund, varumärkesansvarig för Guiness på Carlsberg Sverige, för EFN då.
Fördubblar alkoholfria produktionen
Nu satsar bolaget på att fördubbla produktionen av deras alkoholfria öl på bryggeriet i Dublin, med en investering på 340 miljoner kronor. Efterfrågan har ökat globalt, men trots det sticker Sveriges försäljningsstatistik ut, då försäljningen av Guiness ökade med 450 000 liter under förra året.
– Det är otroligt mycket. Särskilt med tanke på att marknaden överlag ligger på plus minus noll, sa Ole Höglind till EFN tidigare i år.
Följ taggar
