Prenumerera

Guinness miljonsatsar – på alkoholfritt

Efter en global boom för ölbolaget Guinness, med rekordförsäljning i såväl Sverige som i resten av världen, väljer företaget att storsatsa – på alkoholfritt.

Mathilda Ståhl
Mathilda StåhlReporter EFN
Guiness & Kim Kardashian
Efter Guinness-boomen – nu satsar bolaget 340 miljoner kronor på alkoholfritt. Foto: Instagram / Pressbild
Publicerad: 6 feb. 2025, 11:33Uppdaterad: 6 feb. 2025, 11:33
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

EFN har tidigare rapporterat om den globala Guinnessboomen som drabbade världen efter ett Instagraminlägg från Kim Kardashian där hon stolt visade upp ölen.
– Guinness ökar globalt, och Sverige är nu den snabbast växande marknaden, berättade Ole Höglund, varumärkesansvarig för Guiness på Carlsberg Sverige, för EFN då.

Fördubblar alkoholfria produktionen

Nu satsar bolaget på att fördubbla produktionen av deras alkoholfria öl på bryggeriet i Dublin, med en investering på 340 miljoner kronor. Efterfrågan har ökat globalt, men trots det sticker Sveriges försäljningsstatistik ut, då försäljningen av Guiness ökade med 450 000 liter under förra året.

– Det är otroligt mycket. Särskilt med tanke på att marknaden överlag ligger på plus minus noll, sa Ole Höglind till EFN tidigare i år.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;