Ta rygg på trädgårdsmästarna

Stora företagsköp, inbrytningar på nya områden och offensiva expansionsplaner får ofta stor uppmärksamhet. Men bolagen med riktig stjärnpotential på börsen behärskar även konsten att ansa i rabatten.

Vill man spela i elitserien så krävs trädgårdsmästarens bestämda hand för att se till att trötta plantor får lämna trädgården, skriver Martin Blomgren. Foto: EFN/Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Det ligger i en företagslednings natur att vilja växa. Ju högre omsättning, desto större organisation och desto bättre chans att göra karriär och dra hem en rejäl lön och bonus. Tillväxtinitiativ belönas dessutom ofta på börsen och inte sällan tas segern ut i förskott när stora företagsköp eller andra offensiva initiativ som kan växla upp ett bolags storlek presenteras. Det är därför naturligt att det får stor uppmärksamhet.

I skuggan av den här tillväxtivern finns bolagen som parallellt vågar angripa sin egen organisation underifrån genom att ständigt granska vilka delar som inte bör finnas kvar. Det kan vara för att det är delar som inte längre passar in strategiskt, har för låg lönsamhetspotential eller där marknaden är på väg att bli ogynnsam. En ofta smärtsam process eftersom det kan beröra en stor del av medarbetarna och kanske även produkter eller tjänster som en gång låg till grund för bolagets framgång.

När nya ögon avslöjar förlorade möjligheter

Inte sällan är det först när en ny vd eller ordförande kommer in och betraktar portföljen med nya ögon som den här typen av förändringar kommer till stånd. Det betyder att lång tid passerar med förlorade möjligheter, som hade kunnat tas till vara om fler företagsledare betraktade sin verksamhet just som en portfölj och utvärderade den på samma sätt som en fondförvaltare ständigt synar sina innehav.

Den legendariske fondförvaltaren Peter Lynch gjorde den träffande jämförelsen med att agera som en trädgårdsmästare: ”Att sälja vinnarna och behålla förlorarna är som att klippa av blommorna och vattna ogräset.”

”Att sälja vinnarna och behålla förlorarna är som att klippa av blommorna och vattna ogräset.”

Rensa ut för att växa starkare

Att avyttra eller lägga ned underpresterande dotterbolag är naturligtvis inte lika enkelt som att med ett knapptryck sälja dåligt presterande aktier, men vem har sagt att det skulle vara enkelt att vara börs-vd på högsta nivån? Vill man spela i elitserien så krävs både trädgårdsmästarens öga och bestämda hand för att se till att trötta plantor får lämna trädgården och – minst lika viktigt – att kapitalet och ledningskapaciteten som frigörs blir näring för att få de vackraste blommorna att växa sig ännu större och starkare.

Det finns gott om lyckade exempel bland börsens storbolag där den här typen av förvandling har skett. Trelleborgs sorti från flera fordons- och däckverksamheter har banat vägen för att bolaget har kunnat växla upp inom andra industrinischer och inom medicinteknik. Atlas Copco gick ur sin stora maskinuthyrningsverksamhet i USA och man gjorde ett lappkast och sålde det mindre lyckade förvärvet av Dynapac – samtidigt som man byggt upp succéområdet Vakuumteknik.

Sandvik knoppade till sist av stålbenet Alleima för några år sedan, men hade redan innan det klivit ur många delområden med svagare potential, och även ABB har krympt sig till framgång på senare tid.

Trimning pågår – potentialen väntar

Två storbolag som är i ansningsfasen just nu men som inte har fått betalt för det fullt ut på börsen är SKF och Securitas. SKF är på väg att separera sin fordonsverksamhet och delar av sin flygexponering, medan Securitas har lämnat länder som Argentina och utvalda kundsegment för att vässa den kvarvarande portföljen och klättra mot sitt marginalmål.

Lyckas de med ambitionen att trimma sina rabatter så finns en stor kurspotential i båda fallen.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;