Telias vd: Därför säljer vi TV4 nu
Telias vd är nöjd med prislappen för TV4 på 6,55 miljarder och enligt Patrik Hofbauer är det helt rätt i tiden att renodla verksamheten.
– Schibsteds intåg kommer förändra mediekartan i Norden, säger Hofbauer till EFN. Aktien stiger omkring en halv procent inledningsvis.


Att en försäljning av TV4 ska ske har legat på tapeten under en längre tid. Men är något som varken nuvarande vd:n Patrik Hofbauer eller hans föregångare Alison Kirkby velat uttala sig om. Under tisdagsmorgonen kom beskedet att Schibsted blir de nya ägarna av Telias tv- och mediaverksamhet.
– Vi vill fokusera på vår kärnverksamhet och förenkla strukturen i Telia. Den här försäljningen är helt i linje med den renodlingen. Det har varit viktigt för oss att hitta rätt köpare som är långsiktiga, kan den nordiska marknaden och utveckla verksamheten. Och det känner vi att vi har gjort nu med Schibsted. Jag kan inte kommentera exakt, men det har funnits andra intressenter med i samtalen också, säger Telias vd Patrik Hofbauer.
”Prislappen är helt rätt”
Prislappen för affären landade på 6,55 miljarder kronor. Vilket är klart lägre än vad Telia gav för TV4 2019 då priset låg på nära 10 miljarder. Enligt bolaget ska pengarna användas för att minska Telias skuldsättning och väntas redovisa en icke kassaflödespåverkande nedskrivning på 2 miljarder kronor i första kvartalet. Affären väntas slutföras under tredje kvartalet i år. Försäljningen påverkar Telias prognos för fritt kassaflöde 2025, som justeras ned till 7,5 miljarder kronor från 8.
– Prislappen är helt rätt utifrån hur tv-verksamheten har presterat. Vi kommer från en period där man har gått med förlust och vände till en liten vinst i fjol. Bolaget är inne i en fin trendkurva just nu och därför känns timingen och prislappen rätt.
Vd:n understryker att det inte kommer bli någon skillnad för kunderna då man kommer fortsätta med paket för tv och media.
– Med Schibsteds intåg kommer det förändra mediekartan i Norden vilket är väldigt positivt och spännande, säger han.
Det här är Schibsted
- Schibsted är en norsk mediekoncern med huvudkontoret i Oslo.
- 2024 delades Schibsted in i två bolag, Schibsted Media och Schibsted Marketplaces.
Stiftelsen Tinius äger numera Schibsted Media till 100 procent.
- I mediedelen ingår bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni samt de norska tidningarna VG och Aftenposten.
- Vd för Schibsted media är Siv Juvik Tveitnes.
LÄS MER: Telia säljer TV4 till Schibsted
LÄS MER: Telias försäljning av TV4 var bara en tidsfråga