Torsten Jansson: Bevakar inte mina aktier ens en gång i veckan
Torsten Jansson är en av Sveriges mest kända entreprenörer och grundare av klädimperiet New Wave. I en exklusiv intervju i Börslunch delar han med sig av tankarna kring att driva ett bolag på börsen.
– Jag har aldrig frestats av att avstå en investering, säger han.
Entreprenören Torsten Jansson startade sitt bolag som 20-åring i sin mammas källare i Dingle, Bohuslän. Nu omsätter detaljhandelsbolaget New Wave 10 miljarder kronor och det senaste fem åren är aktien gått upp över 500 procent.
Torsten Jansson själv har en sval inställning till börsen. Han tittar på New Waves aktiekurs en gång om dagen och gillar stora, stabila bolag eftersom han knappt slänger ett öga på sina egna innehav.
– Jag är inte aktiv, jag bevakar inte hur mina aktier går, inte ens en gång i veckan.
Att driva bolag på börsen
Sedan börsnoteringen på OTC-listan 1997 har New Wave klättrat uppför börstrappan och är i dag med large cap-listan på Stockholmsbörsen. De senaste fem åren är aktien upp över 500 procent.
I intervjun i Börslunch säger Torsten Jansson att det var en självklarhet att bolaget skulle till börsen från början. Utan kapitalet som börsnoteringen tillförde hade bolaget inte kunnat expandera som de gjort. Samtidigt stressar han inte upp sig om aktiekursen skulle falla med 12 procent.
– Om jag skulle byggt New Wave efter hur ett kvartal gick, eller vad kursen är just nu, så skulle vi aldrig varit där vi är. Många av de investeringar vi gör och varumärken vi startar, det är saker som ger avkastning om två-tre-fyra år.
Han fortsätter:
– Jag har aldrig frestats av att avstå en investering för att vi just nu ska göra det bättre sex månader framåt. Det tror jag att man får vara väldigt försiktig med, att tänka kortsiktigt på det viset. Där är en stor skillnad mellan aktiemarknaden och att bygga bolaget.
Ångrar inte marginalmål på 20 procent
När Torsten får frågan om det var rätt beslut att New Wave höjde marginalmålet med 20 procent, svarar han "absolut" utan att tveka.
– Vi låg och gjorde 16-17 procent ett par år i rad. Man kan inte ha ett mål som man hela tiden överträffar.
Han understryker att det kan ta tid att nå fram till de 20 procenten, men att oron för kursrörelser inte kommer att stå i vägen för New Waves kommande satsningar, som bland annat består av en investeringsfas för teamwear och varumärket Craft i Tyskland och USA.
– Det känns som att vi har öppet mål på teamwear i USA, det kan vara en jättemarknad om tre-fyra år. Då kan vi inte avstå det nu för att det är lite sämre tider eller för att man är rädd att man inte uppfyller marginalmålet för fem eller tre kvartal.