Tratontappet tilltar: "Orimligt lågt värderad"
Lastbilskoncernen Traton tappar 6 procent efter torsdagens telefonkonferens med analytiker och drar även med sig AB Volvo ner 2 procent.
Jefferies har sänkt riktkursen till 32 euro från 37 och upprepar rekommendationen behåll. SEB ser däremot fortsatt köpläge och enligt Esbjörn Lundevall är aktien orimligt lågt värderad.
– Nästa kliv uppåt i lönsamheten blir först 2026, säger SEB:s aktiestrateg.
Även Kepler Cheuvreux har upprepat rekommendationen behåll på fredagen. Banken har även lämnat sin riktkurs på 32 euro oförändrad.
I en kommentar skriver Kepler att Traton under telefonkonferensen bekräftade sina mål för 2024 och att bolaget förväntar sig att rörelsemarginalerna hamnar i den övre delen av 8-9 procent målintervallet.
"Trots detta uttryckte bolaget försiktighet inför 2025, särskilt för den europeiska lastbilsmarknaden som förväntas förbli svag, med fortsatt påverkan på MAN", skriver analyshuset.
Inför 2025 lyfte SEB:s aktiestrateg Esbjörn Lundevall Traton som en av aktierna att äga under året då aktien är orimligt lågt värderad enligt strategen som köpstämplar lastbilsjätten. Efter telefonkonferensen säger han till EFN att 2025 inte väntas bli ett fantastiskt år för aktien och att nästa kliv uppåt i lönsamheten kommer först 2026.
– De ska ha signalerat sämre marginalutveckling än vad vissa analytiker förväntat sig. Många investerare har fruktat just prispress på lastvagnar under en längre tid, säger Lundevall.
Prispress i Europa
Enligt Kepler så nämndes prispress i Europa som en utmaning, vilket kan komma att påverka marginalerna ytterligare.
I USA visade medelstora och yrkesinriktade segment bättre styrka och en återhämtning kan ske 2025, medan Latinamerika förväntas växa, drivet av Brasilien uppgav Traton enligt Kepler.
"Sammantaget speglar bolagets kommentarer en fortsatt osäkerhet i nyckelmarknader och ett behov av försiktighet i investeringar inom lastbilssektorn. Tratons kommentar bekräftar vår (försiktiga syn) på situationen inom lastbilsindustrin att det är för tidigt att aggressivt investera i lastbilssektorn i stor utsträckning på grund av den heterogena efterfrågesituationen på viktiga marknader som förväntas för 2025", skriver Kepler Cheuvreux och tillägger:
"Vi står fast vid vår uppfattning att det krävs bättre utsikter för en återhämtning i efterfrågan i Europa för att undanröja dessa farhågor."