Tullar orsakar Europas värsta kedjekris sedan pandemin
Europa genomlever sina största störningar i leveranskedjorna sedan coronapandemin, skriver Financial Times.
På de största hamnarna i Rotterdam och Antwerpen möts fartygen av långa väntetider – och pråmar står i dagar och väntar på att lasta av fartyg.

Den 9 juli löper tullpausen mellan EU och USA ut, och än är inget avtal slutet mellan länderna.
Effekterna av Donald Trumps tullpolitik gör sig nu kända på europeiska hamnar där väntetiderna stiger och gods- och containerfartyg väntar i flera dygn på att kunna lasta av sina containrar.
Det uppger rederier och logistikföretag som nu slår larm om att det kan ta flera månader att lösa problemet.
– Alla de stora knutpunkterna är överfulla, säger Caesar Luikenaar, vd för det nederländska rederiet WEC Lines till Financial Times och tillägger att flera hamnar i Europa jobbar på maxkapacitet.
Ovanligt låga vattenflöden slår mot Europas hamnar
Men det är inte bara Trumps tullpolitik som påverkar. I år är vattenflödet lägre än vanligt eftersom våren varit väldigt torr.
Albert van Ommen, vd för det nederländska logistikföretaget Euro-Rijn Group, menar att det är de värsta störningarna i leveranskedjan sedan pandemin. I Antwerpen ligger de nu tre till fem dagar bakom tidsplanen.
– När vi hämtar containrarna med en pråm kan de inte lasta i tid eftersom havsfartygen inte är i tid, säger han och fortsätter:
– I slutändan får kunden eller användaren i sista ledet sina varor för sent.
Följ taggar
