Tunga prognosmakarens Volvo-varning
Donald Trumps tullutspel har satt den amerikanska lastbilsmarknaden, som är AB Volvos näst största, i gungning. Nu varnar den inflytelserika prognosmakaren ACT Research för att 2026 riskerar att bli det svagaste året sedan finanskrisens efterdyningar.
– Det kan bli allt från ett horribelt till ett mediokert år, men det kommer inte att bli ett bra år, säger ACT-toppen Ken Vieth.

Donald Trumps tullbesked i förra veckan – där den amerikanska presidenten sa sig vilja införa tullar på 25 procent på alla tunga lastbilar som inte tillverkas i USA – fick AB Volvos aktie att lyfta. Detta då Volvo med vd Martin Lundstedt anses vara en relativ vinnare eftersom koncernen har all sin produktion för den nordamerikanska marknaden i USA. Konkurrenter som Daimler Truck med vd Karin Rådström och Traton med vd Christian Levin, som båda har en stor produktion i Mexiko, backade istället på börsen eftersom tullar mot Mexiko skulle betyda avsevärt högre kostnader för bolagen.
Volymerna kan revideras ned markant
Nu varnar den tunga prognosmakaren ACT Research för att Donald Trumps senaste tullutspel förvärrar en redan svår situation för lastbilsköparna på den nordamerikanska marknaden.
– Efter en lång period av svag lönsamhet saknar åkerierna den finansiella kapaciteten att absorbera en så kraftig prisökning som tullarna skulle innebära. Utan möjlighet – eller vilja – att höja sina investeringar i kapitalutrustning innebär väsentligt högre lastbilspriser att volymerna för 2026 riskerar att revideras ned markant från redan låga nivåer, säger Ken Vieth, ACT:s högste chef som även är huvudanalytiker för tunga lastbilar.
ACT Research
ACT Research, grundat 1986, är ett oberoende analys- och prognosföretag för den nordamerikanska marknaden för tunga fordon.
ACT publicerar bland annat månatlig statistik orderingången på den nordamerikanska marknaden.
Ken Vieth påpekar dock att det fortfarande saknas detaljer kring det nya utspelet, som presidenten gjorde via sin sociala medier-plattform Truth Social, och att det därför är omöjligt att ännu dra några exakta slutsatser.
Men redan före Donald Trumps utspel på torsdagskvällens guidade ACT för ett historiskt svagt 2026 i Nordamerika. ACT:s senaste prognos från september guidar för att marknaden nästa år uppgår till 236.000 tunga lastbilar (i så kallade retail sales, det vill säga försäljning från återförsäljare, EFN:s anm). Det motsvarar en nedgång på 13 procent från årets förväntade 270.000, vilket kan jämföras med att tioårssnittet uppgår till drygt 290.000 lastbilar, enligt ACT:s statistik.
– Om du vill ha ett ord som sammanfattar den nordamerikanska marknaden just nu så är det osäkerhet: Donald Trumps ständiga utspel har lett till att företag drar sig för att fatta investeringsbeslut, säger Ken Vieth
Riskerar falla under 200 000
Den amerikanska presidentens handelspolitik fick i början av året alla prognosmakare att skrota sina utsikter för 2025. Volvo sänkte sin prognos från 300.000 till 275.000 tunga lastbilar.
Dessutom har den amerikanska administrationen aviserat en översyn av nya utsläppsregler, EPA27, som ska börja gälla från och med 2027, vilket har lett till att en förväntad förköpseffekt skjutits på framtiden.
EPA27
EPA27 är ny lagstiftning i Nordamerika som skärper utsläppskraven på tunga fordon, framför allt minskning av kväveoxider från modellår 2027 och framåt.
Lagstiftningen förväntas ge merkostnader per lastbil och därmed har branschen länge förväntat sig en förköpseffekt inför de nya reglerna.
Reglerna gäller tills vidare, men Trump-administrationen har initierat en översyn vilket skapar osäkerhet för branschen.
Detta på en fraktmarknad där åkeriernas lönsamhet under två års tid legat på de lägsta nivåerna på 15 år samtidigt som lagernivåerna hos återförsäljare är på höga nivåer, enligt ACT.
Om Donald Trumps senaste tullutspel skulle innebära att det införs tullar på 25 procent på alla tunga lastbilar som importeras in i USA riskerar volymerna i Nordamerika att för första gången sedan 2010 falla under 200.000, enligt Ken Vieth.
– Aggressivare tullar är naturligtvis väldigt dåligt för lastbilsköparna. För några år sedan trodde vi att 2026 skulle kunna bli ett rekordår i Nordamerika, nu riskerar det istället att bli det värsta året på en generation, säger han.
Det kan bli allt från ett horribelt till ett mediokert år, men det kommer inte att bli ett bra år
Med Donald Trump som president är dock alla prognoser högst osäkra och hur volymerna för 2026 faller ut beror till syvende och sist på hur tullsituationen spelar ut, påpekar Ken Vieth. Tullar på 25 procent kommer, enligt Ken Vieth, pressa volymerna för 2026, men kan ge årets volymer en liten uppsida eftersom det skulle kunna snabba på en lagerrensning.
– Givet alla osäkerheter bukar jag skoja och säga att jag kan ge dig nästan vilken siffra som helst för nästa år, det kan bli allt från ett horribelt till ett mediokert år, men det kommer inte att bli ett bra år, säger Ken Vieth.
Noterbart är att ACT:s prognos skiljer sig tydligt mot vad flertalet analytiker i aktiemarknaden räknar med. Vid rapporten för det tredje kvartalet, som släpps den 17 oktober, ger Volvo sina första marknadsprognoser för nästa år. Den senaste veckan har Deutsche bank, Pareto och Danske bank alla spått att Volvo kommer att guida för en i stort sett oförändrad marknad i Nordamerika under 2026 i förhållande till i år. Dock räknar analyshusen med att Volvo sänker sin prognos för 2025 från 275.000 tunga lastbilar till mellan 260.000 och 270.000.
Ovanligt stor skillnad i prognoserna
Handelsbankens erfarne fordonsanalytiker Hampus Engellau uppger att det är ytterst ovanligt att analytikernas förväntningar skiljer sig så mycket från ACT som de gör just nu.
– Det är väldigt sällan det inte finns en hyfsat samlad bild, men just nu sticker ACT:s prognos ut. När jag tittar på tillverkarnas egna produktionsplaner pekar det snarare på att den amerikanska marknaden ska växa 5-6 procent nästa år, säger han.

Samtidigt påpekar Hampus Engellau att med en orderingång och fraktkonjunktur i Nordamerika på nuvarande nivåer så rör sig marknaden snarare mot det håll ACT pekar, det vill säga nedåt.
– Om ingenting händer är risken att ACT:s prognos materialiseras, men jag tror att man måste lyfta blicken lite och fundera hur administrationen kommer att agera när vi har ett mellanårsval på ingång, säger han.
– Sedan får vi se vad som händer nu i höst när de stora flottorna typiskt börjar lägga sina order för nästa år.
Finansiella instrument i artikeln
