Tydliga signalen: Här ljusnar det för Volvo
Det ljusnar på AB Volvos näst viktigaste marknad. Efter två år av recession på den amerikanska fraktmarknaden rusar nu transportaktier i USA och fick i går ytterligare skjuts av den amerikanska centralbanken Feds räntesänkning.
Samtidigt börjar analytiker räkna in ökade marknadsandelar i Nordamerika för den svenska fordonsjätten.

Det har skett ett skifte på den Nordamerikanska lastbilsmarknaden. Efter att ha underpresterat mot index tidigare i år har transportaktier rusat den senaste tiden. Indexet Dow Jones US Trucking index har de senaste 13 handelsdagarna lyft med nära 24 procent. S&P500 är under samma period upp med drygt 4 procent.
Det bredare Dow Jones Transportation Average har under perioden haft sin längsta uppgångssvit sedan oktober 2021, enligt DNB Carnegie.
Som analyshuset konstaterar är transportindexen en tidig konjunktursignal och har historiskt varit en ledande indikator för en så kallad tjurmarknad. Båda indexen lyfte rejält på onsdagen efter att den amerikanska centralbanken Fed sänkt räntan.

Rallyt i transportaktier är i förlängningen positivt för lastbilstillverkare som AB Volvo med vd Martin Lundstedt, Daimler Truck med vd Karin Rådström och Traton med vd Christian Levin.
Detta eftersom det förebådar en ljusning på den amerikanska fraktmarknaden och därmed lastbilsmarknaden. Fraktpriserna i USA har de två senaste åren legat på historiskt låga nivåer vilket slagit hårt på lönsamheten för åkerier och transportörer.
– Det här speglar att det har blivit en bättre aktivitet, att fraktmarknaden har bottnat ur. Det sker från väldigt låga nivåer, men man börjar se en förbättring, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau.

Investerarna bettar på återhämtning
Enligt Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell rusar transportaktierna eftersom placerarna tar ett bet på att en återhämtning på fraktmarknaden är på väg.
– Den amerikanska ekonomin har varit i en lageravvecklingsfas sedan i somras som nu närmar sig ett slut. Det borde öka transportbehoven och man väntar sig att marknaden ska vända upp någon gång under 2026, säger han.
Hampus Engellau pekar på att de två senaste årens dåliga villkor har fått många mindre åkerier att lämna branschen vilket kommer att gynna fraktpriserna när marknaden väl vänder.
– I takt med att lönsamheten förbättras och räntorna kommer ned så kommer köpkraften att öka för åkerierna, säger Hampus Engellau.
Analytiker: Lastbilsmarknaden har bottnat ur
Utvecklingen på den Nordamerikanska marknaden stod i fokus när Volvos aktie rasade i samband med rapporten för det tredje kvartalet i år. Volvo prognostiserade då att totalmarknaden skulle falla ytterligare nästa år till 250.000 tunga lastbilar från årets förväntade 265.000. Analytiker konstaterar att det är långt under ersättningsbehovet på den amerikanska marknaden.
Allt fler i aktiemarknaden räknar nu med att orderingången på tunga lastbilar i Nordamerika har bottnat ur och ska börja ta fart någon gång under första halvåret nästa år.
I en sektoranalys konstaterade Deutsche bank nyligen att Volvos prognos för nästa år är för konservativ. Wall Street-jätten Citi tror på en stabil marknad nästa år jämfört med i år och anser att den tunga prognosmakaren ACT Research förväntade minskning på 14 procent är för pessimistisk.
Dessutom räknar allt fler nu med en förköpseffekt under 2026. Detta då det nu ser ut som att de nya utsläppsreglerna, EPA27, faktiskt kommer att införas. Trumpadminastrionen inledde tidigare i år en utvärdering av EPA27 vilket fick tillverkarna själva att slopa förväntningarna om förköp.
– Volvo har varit tydliga med att deras prognos inte räknar med några förköp under 2026, säger Lars Söderfjell.

Volvo kan knapra marknadsandelar
Flera analytiker har den senaste tiden pekat på att Volvo borde kunna knapra marknadsandelar i USA när marknaden vänder nästa år. Det var ett av argumenten för både Citi och den svenska storbanken SEB när de nyligen höjde Volvo till köp från behåll.
Detta eftersom Donald Trumps tullar driver upp kostnaderna för konkurrenter som Daimler Truck och Traton med en stor tillverkning i Mexiko. Enligt Deutsche bank har Traton nyligen aviserat prisökningar på 9.500 dollar, motsvarande nära 90.000 kronor, på grund av tullar. Volvo har all sin produktion för den Nordamerikanska marknaden i USA. Även Paccar har en hög andel av sin produktion i USA.
– När vi träffade Paccar nyligen sa de att de kan höja priserna något och ändå framstå som “the good guys”, säger Lars Söderfjell.
Efter raset i samband med rapporten för det tredje kvartalet har AB Volvo gått mycket starkt på börsen. Aktien har lyft med 17 procent och handlas nu på 290 kronor.
Enligt databasen Factset har 13 av de 23 analytiker som bevakar Volvo en köpstämpel. Ingen har sälj, enligt Factset.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln

