Tysk kartellrättegång mot Volvo och Scania: ”Avgörande betydelse”

I slutet av november samlades 130 advokater och juridiska experter i München, då en kartellrättegång mot bland andra AB Volvo och Scania går in i ett avgörande skede. Ett par miljarder euro står på spel bara i Tyskland – och totalt kan efterföljande rättegångar i andra länder leda till flera tiotals miljarder euro i möjliga skadestånd.

Daimler, Volvo, MAN, DAF, Iveco och Scania samarbetade i en priskartell under åren 1997-2011, och nu går en del av det juridiska efterspelet in i ett ett avgörande skede. (Arkivbild). Foto: Anders Frick
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

En kort bakgrund: Mellan 1997 och 2011 samarbetade Europas största lastbilstillverkare – däribland Daimler, Volvo, MAN, DAF, Iveco och Scania – otillåtet om priser och tidsplaner för att införa ny teknik. Kartellen avslöjades när MAN slog larm till EU-kommissionen, vilket gav bolaget straffrihet. För de övriga slutade det med rekordböter på totalt 3,8 miljarder euro. Sedan dess har tusentals köpare i hela Europa gått till domstol för att kräva tillbaka vad de menar är överpriser på hundratusentals lastbilar.

Nu har en stor del av de tyska skadeståndskraven samlats hos tingsrätten i München, som förra veckan inledde förhandlingar i några av de mest omfattande målen. Domstolen ska pröva om lastbilstillverkarna faktiskt tog ut överpriser – och i så fall hur stora de var – en fråga som är central för alla pågående processer i Europa. Två ekonomer från Ifo-institutet har fått i uppdrag att räkna fram vad lastbilarna skulle ha kostat utan kartellen, och deras analyser väntas bli avgörande för hur miljardkraven bedöms.

Utgången sätter tonen för fler mål

Enligt Bloomberg tas omkring 100 fall upp i München och utgången av dem kommer att sätta tonen för resten av målen i bland annat Nederländerna och Storbritannien.

– Utgången i München blir av helt avgörande betydelse. Varje domstol måste förstås fatta sina egna beslut, men i praktiken kommer många att snegla på München, säger MAN:s advokat Sarah Milde Lodde från Hengeler, till Bloomberg.

Ett av de största kraven kommer från Financialright, som köpt och samlat fordringar motsvarande 200 000 lastbilar och nu vill ha totalt runt två miljarder euro inklusive ränta.

Överpriser på tio procent?

I centrum för processen står frågan hur mycket dyrare lastbilarna blev till följd av kartellen. Financialrights experter hävdar överpriser på över tio procent, men hittills har få domstolar vågat sätta en siffra. Vissa brittiska och spanska instanser har landat på 5 procent – beslut som har överklagats.

Traton med MAN och Scania har reserverat 512 miljoner euro kopplat till olika processer, inklusive dessa. Bolaget bedömer dock att många krav inte kommer att leda till ersättning. AB Volvo har från sin sida avsatt 6,6 miljarder kronor, men menar att kartellbildningen inte påverkade priset på lastbilarna.

– Tvisten rör att det skulle ha skett en ”overcharge”, att priset på lastbilarna skulle ha sett annorlunda ut om vi inte delat prislistorna. Men nettopriserna i branschen räknas inte från bruttoprislistorna. Det är det tvisten rör, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo, till GP.

Läs även: I spåren av priskartellen: Nu laddar lastbilsjättarna för nytt samarbete

Finansiella instrument i artikeln

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;