Urstarka siffror – Europris fortfarande köpvärd
Europris släpper urstarka siffror och stiger på börsen. Påskeffekten är påtaglig men även underliggande utveckling är positiv.

Europris föll 8 procent på börsen efter Q1-rapporten där siffrorna var svaga till stor del på grund av den sena påsken. Idag stiger aktien efter en kalasrapport där påsken återigen har en central inverkan. Rörelseresultatet från kärnverksamheten i Norge ökar hela 29 procent samtidigt som omsättningen ökar knappt 12 procent. Aktien uppgång idag är i det ljuset lätt att förstå, även om aktien också gått starkt in i rapporten.
Men givet den stora inverkan från påsken bör man snarare betrakta siffrorna på halvårsbasis än kvartalsbasis för att dra några slutsatser.

Även här är det starka papper där rörelseresultatet ökar 16 procent på en omsättning som stiger sex procent i jämförbara butiker för den norska verksamheten. Med ytterligare en procentenhets tillväxt från nya butiker och en god kostnadskontroll så kom rörelsemarginalen in på 11,4 procent (10,5) trots en bruttomarginal som föll tio punkter till 44 procent. Bakom de starka siffrorna ligger primärt fler besökare i butikerna och en något större genomsnittlig kundkorg.
Moderniseringen av heminredningskategorin togs väl emot i Norge och efter en längre nedgång för dyrare produkter så ökade försäljningen av sortimentet med en prislapp över 1 000 norska kronor. Elva nya butiker ska öppnas framöver i tillskott till de 287 befintliga Europrisbutikerna.
Förlust i ÖoB
Men även om kärnverksamheten utvecklas bra så är det som väntat en lång resa kvar att göra inom svenska ÖoB som gjorde en förlust på 34 miljoner kronor i vad som ska vara ett säsongsmässigt starkt kvartal. Det är förvisso ett stort fall framåt från förlusten på 115 miljoner i Q1, men på halvåret minskade omsättningen i jämförbara butiker med 1 procent (+4,7 procent i Q2).
Positivt var däremot att samtliga tre uppgraderade produktkategorier – kök, heminredning och gör-det-själv – ökade försäljningen mer än genomsnittet. En helt omgjord butik öppnades i Uddevalla där mottagandet ska ha varit positivt från kunderna. Lönsamheten ökade också i testbutiken då det nya sortimentet innehåller färre matvaror med låga marginaler. Nu väntar ytterligare tre testbutiker uppgraderas till det nya sortimentet och inredningen.
I den tidigare analysen efter Q1-rapporten satte jag riktkursen till 93 nok exklusive optionen i ÖoB som jag bedömde var värd 6-7 nok. Kursen har nu letat sig upp till 93 nok men då har också Europris överträffat mina estimat på lönsamhetsfronten. Då räknade jag konservativt med en marginal som faller en procentenhet under 2026 till 12,5 procent. Hittils i år är alltså marginalen upp 0,9 procent och den norska delen av verksamheten taktar 13,9 procent på rullande tolv månader. Då kommer också den svagare dollarn och faktiskt lägre inköpspriser från Kina gynna marginalen framöver, om än att annonserade prishöjningar från leverantörer kan hålla tillbaka utvecklingen.
En procentenhet på marginalen motsvarar ungefär 8 nok på riktkursen och givet den goda utvecklingen och utsikterna framöver är det inte särskilt ansträngt att räkna in en procentenhet. Europris är fortsatt köpvärd även om uppsidan börjar bli klen om inte ÖoB faller väl ut.
LÄS OCKSÅ: Analys: Fel pris på Europris
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
