Veganköttbolag återuppstår: ”Gör inte samma sak”
Mycorena tillverkade svampprotein som olika livsmedelsföretag använde i vegetariska köttbullar, hamburgare och chicken nuggets – samt 3d-printad lax.
Nyligen gick bolaget i konkurs, men nu är grundaren tillbaka med en ny satsning – och den här gången ska ”Mycorena 2.0” rikta sig direkt till slutkonsumenter.
Det rapporterar Impact Loop.
EFN Ekonomikanalen besökte Göteborgsbolaget Mycorena första gången 2021, och redan då pratade grundaren Ramkumar Nair och operativa chefen Ebba Fröling om en planerad storsatsning på en fabrik i Falkenberg som skulle byggas för att möta den ökande efterfrågan. Stor efterfrågan var också på tapeten när EFN återigen besökte Mycorena på hösten 2023, och då intervjuade Mycorenas företrädare om den 3d-printade lax som den tyska livsmedelskedjan Rewe hade börjat producera med hjälp av Mycorenas svampprotein, kallat Promyc.
Att ta in pengar för att bygga en stor fabrik visade dock sig vara lättare sagt än gjort, och Mycorena tvingades sätta fabriksplanerna på paus. I somras gick sedan bolaget i konkurs och Ramkumar Nair samt Ebba Fröling gjorde ett försök att själva köpa upp konkursboet, tillsammans med Klementina Österberg, vd för GU Ventures och Årets finansprofil 2020. De drog sig dock ur och konkursboet såldes istället till en belgisk livsmedelsjätte – något som kritiserades av investerare, enligt sajten Impact Loop. Och det är också Impact Loop som nu rapporterar om nästa steg för Ramkumar Nair: Han ska skapa en ”Mycorena 2.0”, men rikta sig till konsumenter istället för att sälja svampproteinet till andra livsmedelstillverkare.
”Vi lanserar varumärket om några veckor. Sedan kommer produktutveckling och testkörningar att pågå i några kvartal under nästa år, och därefter testlansering i utvalda butiker i slutet av året”, säger Ramkumar Nair till Impact Loop.
IL: Har du sagt det här till köparna av Mycorena?
"Nej, de kommer att läsa om det i tidningen. Jag har inget konkurrensförbud, det försvann i och med konkursen. Dessutom gör vi inte samma sak som Mycorena ursprungligen gjorde”, säger Ramkumar Nair.
”Bättre kontroll över vår närvaro”
Han uppger att det nya bolaget kommer att ha en tung teknisk kompetens kring mykoproteinproduktion och att man bara behöver 5-10 miljoner kronor för att komma igång med satsningen som ska ske under ett och samma varumärke.
"Det ger oss bättre kontroll över vår närvaro på marknaden och vi blir inte beroende av andra livsmedelsföretag för att nå konsumenterna, vilket var fallet med Mycorena”, säger Ramkumar Nair till Impact Loop.