Volvo lyfter – på ett icke-besked: ”Väldigt vagt”

Volvo-aktien stiger närmare 3 procent på nyheten om den amerikanska miljömyndigheten EPA:s senaste besked.
Enda problemet? Det var inget besked.
– Det som hänt är bara att EPA har svarat på ett brev om att skjuta upp de nya utsläppskraven, och svaret är väldigt vagt, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau.

Bild på Volvo lastvagnar till vänster och Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, till höger.
Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau varnar för att marknaden övertolkar EPA:s svar om utsläppskraven. ”Det här är inget beslut – bara ett första, väldigt vagt besked”, säger han. Foto: TT Nyhetsbyrån / Pressbild
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

De stora lastbilstillverkarnas börsuppgångar i dag hänger ihop med att USA:s miljömyndighet, EPA, nu signalerat att de skärpta NOx-kraven fortfarande ser ut att införas 2027.

Något som fått delar av marknaden att räkna med att det kommer att ske en hel del förköp av lastbilar under 2026 – innan de dyrare 2027-modellerna når marknaden.

Men något definitivt besked är det definitivt inte. Enligt Hampus Engellau handlar det snarare om ett första, och dessutom ganska vagt, svar från EPA.

För att förtydliga utvecklar han resonemanget:

– Jag vet inte riktigt om det är ett besked. Det som hänt är att EPA har svarat på American Trucking Associations brev där man uppmanar EPA att skjuta på de här regleringarna och väldigt nya emissionsnormerna till 2031, och det EPA har svarat är väldigt vagt. Men de har i alla fall svarat att de har för avsikt att implementera emissionsnormerna 2027, men att man tittar på att göra så mycket förändringar som möjligt för att minska kostnadsökningarna för lastbilar som uppfyller de här emissionskraven från 2027, säger Engellau och fortsätter:

– Anledningen till att marknaden reagerar positivt är att man tror att det här kan leda till en del förköp av lastbilar, att efterfrågan kan gå upp.

Regelkrångel och tulloro bromsar beställningarna

Men enligt Engellau vilar den tolkningen på mycket skakig grund.

– Ja, men det är viktigt att understryka att det här inte är ett beslut. Det här är bara ett svar som har återgivits i en artikel, det är fortfarande så att vi väntar på ett fullt utlåtande från EPA, som kommer att komma i slutet av december eller någon gång i januari.

EPA-svaret är dessutom bara en del av den osäkerhet som tynger den amerikanska lastbilsmarknaden. Enligt Engellau tvekar många åkerier redan i dag – av flera skäl.

– Ja, det är ju det vi ser nu. Men det beror även på att man vill avvakta domstolsbeslutet gällande Section 232, vad det gäller tullar och priser och så, säger han.

Och osäkerheten stannar inte där. Engellau pekar på att utfallet i det pågående rättsfallet kan få direkt betydelse för hur åkerierna agerar – och därmed för lastbilstillverkarnas orderböcker.

– Kombinationen med EPA 2027 och tullar gör nog att de amerikanska åkeribolagen är väldigt försiktiga med att lägga nybeställningar.

Osäker teknik – och tveksamma kunder

Osäkerheten kring både utsläppskraven och tullprocessen får också konsekvenser för hur lastbilsbolagen själva planerar inför 2027. När regelverket fortfarande är oklart drar många kunder sig för att investera i helt ny teknik – något som även påverkar konkurrenssituationen mellan tillverkarna.

– Alla har lösningar för det här. Däremot så har man varit olika i kommunikationen kring vad det här avser för prishöjningar, allt från 10 000 till 25 000 dollar för en 160 000 dollars-lastbil, säger Engellau.

Fördelen för den gamla tekniken består – åtminstone kortsiktigt.

– Den stora grejen är också det att åkeribolagen är försiktiga med att köpa in ny utrustning utan att ha testat den i någon större utsträckning.

Hur marknaden utvecklas nästa år är alltså långt ifrån givet – men Engellau ser tydliga skäl till att Volvo stiger just i dag.

– Jag förstår att aktien går upp, eftersom det här visar att det finns möjlighet att marknaden kommer att gå upp nästa år. Det här är ju precis det vi har kommunicerat kring marknaden, medan Volvo sagt att de tror att marknaden ska gå ner nästa år, mycket på grund av osäkerhet et cetera.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;