Volvo Cars räknar med "hyperkonkurrens" framåt

Under Volvo Cars kapitalmarknadsdag framhåller bolagets vd Håkan Samuelsson ökad konkurrens på marknaden.
– Vi säger alltid att vi har tuff konkurrens, men det kommer att bli värre, säger han.

Geely volvo cars Foto: Frans Huhta
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson räknar med att konkurrensen i marknaden kommer att bli tuffare.

– Vi säger alltid att vi har tuff konkurrens, men det kommer att bli värre (...) Förvänta er 'hyper'-konkurrens", sade han på torsdagen.

Just den hårda konkurrensen är en av de tre utmaningar som Volvo Cars behöver hantera för att nå framgång. De två andra utmaningarna är elektrifieringen och "slutet" på globaliseringen, som de nya tullarna har bidragit till.

– Ett starkt märke måste vara globalt, men sedan måste vi regionalisera, sade Håkan Samuelsson.

Volvo Cars har en plan för att strukturellt bygga upp bolaget för att uppnå en långsiktig ebit-marginal på över 8 procent, starka positiva kassaflöden och tillväxt genom elektrifiering.

–Vi vill definiera en stadig kurs framåt (...) Då är det fel att fokusera på mål en viss tidpunkt, sade Volvo Cars-chefen.

Ser lönsamhet i omorganisation av försäljningsupplägg

Bolaget har samtidigt identifierat en stor potential att öka lönsamheten genom att förändra sitt kommersiella system.

Det sade bolagets försäljningschef Erik Severinson.

Ambitionen är att förbättringar inom det kommersiella systemet ska leda till tillväxt som har möjlighet att leda till en positiv effekt på resultatet om 2-3 procentenheter.

Tillväxtambitionen bygger på elektrifiering, produktlanseringar och Volvo Cars varumärke.

Vidare har Volvo Cars som ambition att göra förbättringar inom bolagets kommersiella aktiviteter (commercial excellence) som ska leda till förbättringar på resultatet om 1 procentenhet.

Dessa förbättringar inkluderar en lägre kommersiell kostnad för sålda bilar, en upp till 20 procent lägre marknadsinvestering per bil, ett förenklat bilerbjudande och förbättrad precision i leveranserna till kund.

Volvo Cars ser också möjligheter att minska sina lagernivåer med 10 procent, bland annat genom en snabbare leverans av bilarna till kunderna.

Under presentationen uppgav Francesca Gamboni, som är Volvos chef över Industrial Operations, att förbättringar och synergier på bland annat inköpssidan ska leda till strukturellt lägre kostnader med över tid ett bidrag till rörelseresultatet på 2-3 procent

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;