Volvo Cars om kinesisk hyperkonkurrens: ”Obehagligt”

Hyperkonkurrens, klimatkrav och en värld som rör sig mot regionalisering skapar ständigt nya utmaningar för bilbranschen. I en intervju med EFN säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att kostnadseffektivitet nu blir avgörande för bolaget. Bolaget ska öka marginalerna – och gå in i “skördeperiod” efter år av tunga plattformsinvesteringar.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson håller fast vid tron på elektrifieringens genomslag, men bedömer att hybridbilar kommer behövas längre än vad man tidigare räknat med. Foto: Anders Frick
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Under torsdagen presenterade Volvo Cars den nya strategi som gör att bolaget står stadigt framöver. Enligt vd Håkan Samuelsson kommer fokus flyttas mot högre lönsamhet snarare än volym, strukturella kostnadssänkningar och kraftigt fördjupade synergier med Geelykoncernen.

Samtidigt innebär Kina utmaningar – för där växer andra snabbfotade elbilstillverkare så det knakar. Hyperkonkurrensen är något som Håkan Samuelsson varnar för.

– De kinesiska nya aktörerna kommer göra det väldigt obehagligt för oss i branschen, säger han.

Ledningsteamet för Volvo Cars
Hela ledningen för Volvo Cars på plats Foto: Anders Frick
Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars
Bilen - det rätta elementet för Volvo Cars vd Håkan Samuelsson Foto: Anders Frick
Anders Bell, teknikchef på Volvo Cars
Anders Bell, teknikchef för Volvo Cars Foto: Anders Frick

Volvo Cars håller fast vid tron på elektrifieringens genomslag, men bedömer att hybridbilar kommer behövas längre än man tidigare räknat med – även efter 2030 – och att den fasen måste göras smart, utan dubbla investeringsspurter.

Volvo pekar ut nästa stora modell, EX60, som en strategisk vändpunkt. Bilen lanseras den 21 januari och ska gå lika långt som en bensinbil, laddas lika snabbt och kosta lika mycket. EX60 ska byggas på SPA3-plattformen, en modulär arkitektur som kan användas för en rad andra bilar – och där är redan de stora grundinvesteringarna gjorda. Kort sagt, en “skördeperiod” är att vänta.

– Det här kommer bli en game changer, säger Håkan Samuelsson.

Kostnadsbesparingar syns redan

Volvo Cars har redan genomfört ett kostnads- och kassaprogram på 18 miljarder kronor – och siktar på en strukturell EBIT-nivå på över 8 procent de kommande åren. Det skulle innebära att Volvo återetablerar sig i den övre delen av premiumsegmentets marginalspann. En stor del av den marginalförbättringen ska komma från just Geely-synergier, förenklade produktarkitekturer och lägre investeringstakt när SPA3 nu är på plats.

Enligt Samuelsson visade redan Q3 att Volvo kan leverera kostnadsbesparingar och bättre operationell performance. I januari ska Volvo presentera hur strategin materialiseras produktmässigt – inklusive lanseringen av EX60, som ska slå konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes på alla centrala parametrar.

– Vi vill visa en tydligare bild av vad vi vill göra med bolaget på sikt, säger han.

Två versioner - under huven

Under huven så kommer bolaget att göra två olika varianter av bilarna när det gäller mjukvara och vissa beräkningskomponenter – en för Kina i öst och en för resten av världen i väst. Även om detta innebär merarbete för bilbolagen så menar Håkan Samuelsson att detta faktiskt är en fördel för Volvo Cars som då kan utnyttja Geelys kompetens för östvarianten. Även om detta innebär två utvecklingsspår så blir totalkostnaden ändå lägre eftersom Volvo kan återanvända stora delar av övrig hårdvara globalt.

I inslaget berättar även Volvos teknikchef Anders Bell, som tidigare arbetade många år på Tesla, om det nya batteri som kommer att användas i SPA3-plattformen och EX60. Dessutom kommenterar Håkan Samuelsson det faktum att många investerare efterfrågar en högre free float för aktien.

Läs även: Geelys Sverigechef: ”Tuff fas för bilindustrin”

Se hela intervjun med Håkan Samuelsson här nedanför:

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;