AB Volvos besked – utrymmet ökar för ny jätteutdelning

Pressad av en svag lastbilsmarknad krymper AB Volvos stora nettokassa jämfört med i fjol.
Men samtidigt har Volvo, som i fjol delade ut klart mest i Sverige, nu tagit tydliga steg för att göra miljardbelopp mer tillgängliga för koncernen – och därmed öka utrymmet för en ny jätteutdelning.
– Det är medel som vi inte har kunnat disponera fritt tidigare, säger vd Martin Lundstedt.

Utrymmet för att göra en ny jätteutdelning ökar för Volvo, säger vd:n Martin Lundstedt i en intervju med EFN. Foto: Veronica Kindblad
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Volvoaktien ser ut att gå mot en av sina sämsta rapportdagar hittills efter en rapport med svag orderingång och där bolaget guidade för svagare lastbilsmarknader nästa år.

Redan inför AB Volvos rapport räknade flera analytiker med att Volvo kommer att kapa sin utdelning nästa år, i vissa fall med så mycket som 30 procent.  I fjol delade Volvo ut sammanlagt 37 miljarder kronor till sina aktieägare, klart mest i Sverige.

De som tror på en utdelningssänkning fick vatten på sin kvarn när lastbilsjättens nettokassa i industrirörelsen krympte till 45,4 miljarder kronor från 62,9 miljarder kronor vid samma tidpunkt i fjol. 

Men Volvos ledning uppgav vid investerarkonferensen i samband med rapporten att det har skett viktiga förändringar i balansräkningen som man måste ta i beaktande. På en direkt fråga från en analytiker om hur aktieägare ska tänka kring balansräkningen och det kommande utdelningsbeskedet uppgav finansdirektören Mats Backman att en större del av kassan nu är mer tillgänglig för koncernen. 

Kassan blir mer tillgänglig

Därmed kan man dra slutsatsen att utrymmet för utdelning ökar, allt annat lika. 

Orsaken är att vid utgången av fjolåret bestod Volvos nettokassa av 9,6 miljarder kronor i så kallat “trapped cash”, det vill säga medel som inte var tillgängliga för koncernen på grund av valutaregleringar och andra restriktioner.

Det har nu minskat med 5 miljarder kronor, enligt finansdirektören. Detta då affärsområdet Anläggningsmaskiner har sålt det kinesiska samriskbolaget SDLG, en affär som slutfördes under kvartalet. 

– Det är en sak som är viktigt att ha med sig, att det har funnits en del av kassan som vi inte har kunnat disponera helt fritt. När den här transaktionen nu är genomförd är pengarna överförda till koncernen så har du en annan tillgänglighet när det gäller din kassa. Det minskar risknivån allt annat lika, säger vd Martin Lundstedt till EFN.

Två andra faktorer påverkar också kassans tillgänglighet, enligt finansdirektören Mats Backman. Volvo har flyttat 5 miljarder kronor från industrirörelsens nettokassa till att kapitalisera upp kundfinansieringsrörelsen, vilket innebär att resterande kapital i nettokassan i mindre utsträckning behöver reserveras för behov i finansieringsrörelsen. Nettokassan har också minskat med omkring 2 miljarder kronor eftersom Volvo medvetet kortat ned betaltiderna till leverantörer. Det är alltså pengar som tidigare låg i kassan, men som skulle betalas till leverantörerna.

– Det är saker som vi strukturellt har förändrat i balansräkningen, sa Mats Backman vid investerarkonferensen.

12 miljarder kronor i extra utrymme skulle innebära nära 6 kronor per aktie.

Lundstedt: Där har vi inte lyckats kompensera

Förutom de svaga marknadsutsikterna handlar marknaden ned Volvos aktie på grund av den svaga marginalen i lastbilsrörelsen. Medan den justerade rörelsemarginalen för hela koncernen kom in över förväntan, 10,6 procent mot 10,3 procent, är lastbilsmarginalen klart lägre än förväntningarna på 9,9 procent. Den minskar till 9,1 procent från 11,7 procent i fjol. Enligt Martin Lundstedt har inte Volvo fullt ut kunnat kompensera för de snabbt förändrade marknadsförhållandena i Nordamerika.

– När det kommer stora slag är det svårt att kompensera på kort sikt och med tanke på hur slagigt det här året har varit, så har vi ändå en bra grundkvalitet i affären. Det är många röriga och rörliga delar i det här kvartalet och då tycker jag att det visar att vår förmåga att motstå svängar i cykeln har förbättrats avsevärt, säger Martin Lundstedt.

I samband med rapporten skruvar Volvo ned årets marknadsprognos för Nordamerika för andra gången, från 275.000 till 265.000 tunga lastbilar. I början av året räknade Volvo med att efterfrågan i Nordamerika skulle ta fart under det andra halvåret och guidade därför för en totalmarknad på 300.000 tunga lastbilar.

Nästa år tror Volvo att den nordamerikanska marknaden minskar ytterligare till 250.000 tunga lastbilar. Europa väntas istället växa med 5.000 enheter till 295.000. 

”Vi är i pole position”

Trots de svaga utsikterna för 2026 vill inte Martin Lundstedt prata i termer av ett förlorat år. Han väljer att istället hoppas att året ska bli mer stabilt, vilket ökar Volvos chanser att hantera marginalerna. 

– Jag tror och hoppas att Nordamerika ska bli mer stabilt nästa för det gör att man kan trimma verksamheten mycket hårdare. Nu är vi någonstans där konjunkturen bottnar ur och då gäller det att förbereda sig för när det vänder. Jag känner att vi är i pole position, säger Martin Lundstedt.

Medan lastbilsrörelsen pressas av en tuff marknad förbättrar de två minsta affärsområdena Bussar och Penta sin lönsamhet. Det näst största affärsområdet lyfter den justerade rörelsemarginalen till 14,4 procent från 13,6 procent. Marginalen får stöd av försäljningen av SDLG som formellt lämnade koncernen från och med den 1 september.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;