Volvos vd: ”Duger inte – Europa måste få upp farten”
Lastbilsjätten AB Volvo lämnade en rapport som kom in nära analytikernas förväntningar. Marginalen hölls uppe samtidigt som valutaeffekter slår hår mot försäljningen i det andra kvartalet.
– Det är ett styrkebesked att vi trots valutaeffekten levererar. Det visar att vi har en bra motståndskraft, säger en nöjd Martin Lundstedt till EFN, och skickar en uppmaning till Europa om gröna omställningen.

Volvos aktie inledde handelsdagen på plussidan och steg som mest 3 procent under morgonen. Vid 10-tiden var dock uppgången utraderad och kursen backar 0,3 procent en timme senare. Lastbilsjättens justerade rörelseresultat kom in något över förväntan medan omsättningen och orderingången missade estimaten med 1 procent vardera.
– Det är en rörig och rörlig omvärld, trots omständigheterna levererar vi ett starkt kvartal trots en minskad försäljning på 5 procent rensat för valuta, 12 procent med valutaeffekterna. Det är ett styrkebesked att vi trots valutaeffekten på 2,3 miljarder levererar en marginal på 11 procent. Det visar att vi har en bra motståndskraft, säger Volvos vd Martin Lundstedt.
Sedan årsskiftet har dollarn försvagats mot den svenska kronor med 12 procent, vilket också visar sig i Volvos resultat. Efter en lång tid med svag krona, ser Lundstedt kronförstärkningen som väntad.
– Tack vare våra regionala värdekedjor får vi en balans mellan intäkter och kostnader. Samtidigt som när det blir så här stora förändringar så har vi stora översättningskostnader och det är svårt att skydda sig mot. Ibland går det upp och ibland går det ner när det gäller valutor och då får man ta det för vad det är.
”Ekonomiska osäkerheten har ökat”
Samtidigt står lastbilsjättens viktigaste marknad Nordamerika för eventuella tullar, hur höga de i slutändan blir är i dagsläget fortsatt oklart. Under kvartalet minskade orderingången med 18 procent och i kvartalsrapporten skrivet bolaget att efterfrågan varit svag i Nordamerika.
– Vissa artiklar och råmaterial som stål och aluminum, det går inte att få tag på och kompensera för i USA och det slår då mot våra kostnader. Som i sin tur då måste föras vidare till kunder och kunders kunder, säger vd:n.
– Vi hade redan guidat för en svagare marknad i både Europa och Nordamerika i höstas, nu har den ekonomiska osäkerheten ökat ytterligare bland kunderna i USA när man väntar på hur tullarna kommer landa. Långsiktigt är förutsättningarna goda för oss i Nordamerika där vi är i färd med att ställa om till ett nytt produktprogram på lastvagnssidan som vi tror kommer öka vår konkurrenskraften.
Miljardsmällen:
Även den gröna omställningen går tufft för Volvo. Övergången till nollutsläppsfordon släpar efter vilket leder till att bolaget behövt göra nedskrivningar och betala för minskade batterivolymsåtaganden på 4,5 miljarder kronor.
– Man ska aldrig säga aldrig, men det är vår bästa bedömning att det är en engångskostnad för att kompensera för det nya läget som vi ser. Det är beklagligt eftersom vi har tillgänglig utrustning som kan leverera väldigt goda resultat inom fossilfria transporter. Men övriga faktorer gör att omställningen går för långsamt när det gäller laddinfrastruktur och efterfrågan. Det duger inte, Europa måste få upp farten i omställningen och inte missa det här tåget som Europa redan missat med solenergi och andra viktiga teknologier.
Framåt lämnas prognoserna för totalmarknaden oförändrade för Nordamerika och Europa där de sistnämnda ligger kvar på 290 000 lastvagnar för 2025, Enligt Martin Lundstedt är prognosen för Europa mer på den konservativa sidan.
– Prognosen för Nordamerika är kvar på 275 000 lastvagnar, det är mer på den progressiva sidan. Det är svårt att göra prognoser för framtiden men vi brukar ha en ganska bra känsla ungefär vart marknaden är på väg.
Följ taggar
