Analytikern efter Klarnas ras på börsen: ”Finns en oro”

Klarnas aktie har rasat 35 procent sedan den uppmärksammade börsnoteringen i USA.
Nu hopar sig frågorna kring den svenska finansjättens affärsmodell – samt grundare och vd.
– Men med sådana visionärer finns det alltid en oro, säger Deutsche Banks analytiker Nate Svensson.

Sebastian Siemiatkowski under Klarnas börsnotering i september i år. Foto: Richard Drew / AP
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

När en leende Sebastian Siemiatkowski ringde i börsklockan i New York steg Klarnas aktie kort därefter 30 procent i debuten.

Drygt två månader senare är läget ett annat.

Aktien har backat vecka efter vecka och handlas nu till 28 dollar, ner 35 procent från introduktionskursen på 40 dollar.

Efter kurskraschen sedan börsnoteringen uppgår Klarnas börsvärde till runt 100 miljarder kronor. När den japanska jätten Softbank klev in som delägare under techhajpen 2021 skrevs värderingen till 450 miljarder kronor.

På tisdagskvällen släppte också det svenska bolaget sin rapport för det tredje kvartalet. Intäkterna steg till 903 miljoner dollar, högre än analytikerestimaten som låg på 885 miljoner. En tillväxt på 26 procent jämfört med samma period förra året.

Trots de starka siffrorna blev rapportreaktionen klart negativt, aktien handlades skarpt ned nära 10 procent.

Analytikern: ”Slog mina estimat”

Nate Svensson, analytiker på Deutsche Bank som bevakar Klarna, säger till EFN att han tycker bolaget gjorde precis det som förväntades av dem i kvartalet.

– Men även om de slog mina estimat och konsensus, så tror jag att investerare – fonder, hedgefonder och så vidare – hade hoppats på en ännu större beat, säger Svensson.

Investerarna tycktes också oroa sig för Klarnas avsättningar för kreditförluster, som uppgick till över 2 miljarder kronor i kvartalet. Klart högre än analytikernas estimat.

Enligt Siemiatkowski är siffran en effekt av bolagets starka tillväxt inom långsiktiga avbetalningar i USA.

För Dagens industri förklarar vd:n att bolagets affärsmodell möjliggör för kunderna att betala över 6 till 24 månader mot en ränta, i stället för att använda fakturabetalningar eller kortare avbetalningar, som i regel är avgiftsfria.

– När den växer väldigt snabbt måste vi boka upp för potentiella förluster samma månad som vi ger ut krediten, medan intäkterna kommer över hela dess livstid, säger han till Di.

Sebastian Siemiatkowski

”Marknaden freakade”

Nate Svensson konstaterar att situationen är ”ganska välkänd”.

– Drivaren där är deras exklusiva avtal med Walmart, säger han.

– Det blir alltså en timingeffekt. Exakt samma sak hände konkurrenten Affirm när de lanserade sitt Amazon-partnerskap. Ingen förstod den bokföringsmässiga effekten och marknaden freakade, fortsätter analytikern.

Samtidigt har instabiliteten i bolag med exponering mot konsumentkrediter varit skakig.

Prime lending, subprime lendning – det finns mycket oro kring det makroekonomiska läget, säger Svensson och exemplifierar med kraschen i Tricolor som erbjuder konsumenter billån.

En turbulens inom sektorn som analytikern menar spiller över på Klarna. Konkurrensen i USA inom buy now, pay later kallar han också extremt hård, där Affirm har ett unikt erbjudande i att utfärda långsiktiga lån med 0 procent i ränta.

– Det lockar både handlare och konsumenter. Tänk att du köper ett träningsredskap för 2 000 dollar som du inte vill betala direkt, utan kan dela upp räntefritt, säger Svensson och fortsätter:

– Affirm har bevisat att de kan göra den kreditrisken lönsam.

”Som en Nascar-bil”

Buy now pay later har speciellt slagit igenom hos yngre personer och bolagen som verkar inom den rider på en attraktiv långsiktig trend, menar analytikern.

Konsumenternas beteende är dock trögrörligt, menar analytikern. Och kriget vid den digitala kassan gör att bolagen behöver lägga mycket pengar på marknadsföring och varumärkesbyggande.

– Butiken vill ha många betalalternativ, så checkout-sidan börjar se ut som en Nascar-bil med hundra loggor. Det skapar en kamp om placering, vilken BNPL-knapp som ska visas först, säger Svensson.

– Folk har flera kreditkort men använder ett. Samma logik gäller BNPL. Får du konsumenten att bli "Klarna-användare" eller "Affirm-användare" spelar placeringen på checkout-sidan mindre roll, fortsätter han.

Klarna
Klarna har 114 miljoner aktiva kunder globalt. Foto: Fredrik Sandberg / TT

”Finns alltid en oro”

En annan risk som lyfts kring Klarnas aktie är den lock up-period som går ut i mars. Då får många större ägare chansen att sälja sina aktier.

– Jag skulle inte säga att det är panik, men det är en faktor. Och jag tycker ofta att investeringscaset blir "renare" efter lock upen. Då kan man titta på siffrorna och värderingen utan att oroa sig för tekniska försäljningseffekter, säger Svensson.

I vd:n Sebastian Siemiatkowski ser analytikern en ”otroligt skicklig entreprenör”.

– Men med sådana visionärer finns det alltid en oro.

– Han behöver bevisa att han även är en bra operativ ledare nu när Klarna är publikt. Visa att han kan leverera lönsam tillväxt, ta marknadsandelar och göra de tunga, praktiska delarna av företagsbygget, säger han avslutningsvis.

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;