Analytikern om priserna:
Opinion kan ha spelat roll

Matpriserna vände ner i juni jämfört med föregående månad, enligt Matpriskollen.
Analytikern William Lindquist tror att den kraftiga opinionen kan ha spelat en roll.
– Många passar på att köpa lite dyrare varor när de väl kommer på kampanj, säger han.

William Lindquist, analytiker på HUI, om Matpriskollens senaste sammanställning.
William Lindqvist är analytiker på HUI. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

En ny sammanställning från Matpriskollen, som redovisar utvecklingen månad för månad, visar att matpriserna vände ner i juni och föll 0,2 procent jämfört med maj. Detta efter flera månader av mindre prisuppgångar.

Det är den största minskningen på två år.

Bland de varor som bidrog till att snittet i matpriserna sjönk hittas bär, kaffe och frukt. Samtidigt är grönsakspriserna ner 0,1 procent i årstakt.

– Jag tror att man kan räkna med ganska stillastående priser ett bra tag nu, sa Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen till TT.

"Kommer se avmattande prisökningstakt"

Den bilden delar William Lindquist, analytiker på HUI.

– Ja, jag är väl också inne på hans spår. Att vi kommer få en avmattande prisökningstakt här ju längre året går. Men slår vi ut under hela året tror jag priserna kommer öka totalt, sett till årsförändringen, säger William Lindquist.

– Vi har fortsatt en relativt hög inflationstakt, sett till årstakt. Men jämfört med föregående månad så börjar den komma ner. Det är väl kanske det som konsumenten märker först och snabbast, att man har råd med lite mer för varje månad som går. 

Han är inte förvånad över att kaffe, frukt och bär pekas ut som varorna som sjunkit mest i pris.

– De här är några av de kategorier som ökat väldigt mycket. Framförallt kaffe som ökat väldigt mycket det senaste året. Det krävs kanske inte heller jättemycket för att den här typen av varor ska komma ner i pris, med tanke på att de mäter månad för månad.

– Att det börjar komma ner är så klart väldigt välkommet för alla konsumenter.

Opinionen kan ha spelat en roll

William Lindquist tror även att den starka opinionen mot de höga priserna i våras kan ha spelat in prisförändringen i juni.

– Ja, det tror jag absolut att det kan ha gjort. Nämligen på det sättet att konsumenterna har märkt av att det blivit mer dyrare med vissa varor i butikshyllan, till exempel kaffe. Då har det blivit en väldigt stark trend med hög kampanjandel, många passar på att köpa lite dyrare varor när de väl kommer på kampanj.

– Så i den aspekten tror jag absolut att själva opinionen och allt som skrivs om i media påverkar konsumenten, absolut.

Köttpriser mot strömmen

Trots nedgången så är matpriserna fortfarande 2,5 procent högre i årstakt, enligt Matpriskollen.

Även köttpriserna går mot strömmen och fortsätter stiga i juni. Det handlar framförallt om priset på nötkött, som har stuckit i väg till följd av brist på varan.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;