Apples konkurrent gör AI-framsteg i Kina
Kinesiska Honor vill återta förstaplatsen på den kinesiska marknaden och gör det med kraftfulla AI-funktioner i sin smartphones.
Nu utmanar man Apple, som ännu inte lanserat sina AI-funktioner i Kina, skriver CNBC.

Honor, som är en kinesisk smartphonetillverkare, trappar upp kampen om den inhemska marknaden genom att lansera en rad nya AI-funktioner i sina telefoner. Funktionerna lanseras lagom till den stora readagen Singels Day och är ett direkt svar på Apples framfart i Kina.
Bland de nya funktionerna finns ett AI-drivet shoppingverktyg som hjälper användaren att hitta det billigaste priset på e-handelsjättar som JD.com och Taobao. Dessutom kan verktyget upptäcka kuponger användaren annars hade missat. Ett konkret exempel visade en besparing på 20 procent vid ett köp.
– Vi tror att användare i framtiden kommer att nå funktioner via en AI-portal, snarare än att öppna appar direkt, säger Fei Fang, produktchef på Honor, i en intervju med CNBC.
Större AI-satsning – efter Apples framgång
Satsningen kommer i ett läge där Apple gör stora framsteg i Kina. iPhone Air börjar säljas i landet denna månad och Tim Cook har nyligen besökt Shanghai. Men trots ett tillkännagivet AI-samarbete med Alibaba tidigare i år, har Apple ännu inte lanserat AI-tjänster för den kinesiska marknaden.
I andra kvartalet låg Huawei och Vivo i topp vad gällde AI med 18 procent marknadsandel vardera, medan Apple låg strax före Honor med 15 respektive 13 procent. Honor hoppas med den nya AI-strategin klättra tillbaka till topp tre innan årets slut.
Samtidigt investerar Honor stort och bolaget har avsatt motsvarande 10 miljarder dollar för AI-satsningar över fem år. Målet är att inte bara sälja smartphones, utan bli en AI-plattform i direkt konkurrens med både Apple och Google.
Finansiella instrument i artikeln
