Prenumerera

Att det inte är lönsamt betyder inte att det inte är viktigt

Förra sommaren deltog jag i en radiodebatt i Studio ett om Handelsbankens satsning på kvalitetsjournalistik om ekonomi.
What’s not to like?! Journalistik är en av de mest kraftfulla formerna för att sprida kunskap – särskilt i en tid då både ekonomin och informationsflödet accelererar.

Magnus AlselindCTO, chefredaktör Finansmagasinet
"Vi behöver vi hålla fast vid forskningen och vetenskapens metoder – särskilt nu när vi ser hur den fria akademin ifrågasätts på flera håll i världen", skriver Magnus Alselind.
Publicerad: 2 maj 2025, 06:18Uppdaterad: 2 maj 2025, 06:18
Få EFN Finansmagasinet gratis i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Aftonbladets ledarskribent Jonna Sima var mer skeptisk. Hon påpekade, med viss poäng, att genomslaget var oklart. Vi hade trots allt knappt hunnit dra i gång.

– Räck upp en hand, du som sett EFN, sade hon.

Från SR-studion kunde varken hon eller jag se resultatet. Men nu, några månader senare, vet vi svaret:

Efter lanseringen av EFN.se, våra appar och Finansmagasinet, når vi fler än en halv miljon användare som tillsammans står för många miljoner sidvisningar. På Youtube är vi sedan tidigare klart störst bland svenska ekonomikanaler.

Det hade faktiskt kunnat vara ännu fler – om vi systematiskt jagade klick med rubriker om ”ras”, ”skräckindex” och ”panik”.

Även vi på EFN rapporterar förstås om stora nyhetshändelser. Vid börsras och globala kriser ska du kunna lita på att få snabb och relevant information från oss. Vi har en breaking newsdesk – men vi har också en vetenskapsredaktion.

När rykten och osäkra uppgifter sprider sig snabbare än någonsin behöver vi återvända till källorna: till verifierad kunskap, sansad diskussion och kritisk reflektion.

Medan EFN Update rapporterar om den senaste svängningen på börsen intervjuar vi samtidigt forskare inom finanspsykologi om vad som driver marknadens oro:

Förlustaversion – vi hatar att förlora mer än vi älskar att vinna och kan därför bli paralyserade när vi följer våra portföljer i mobilen.

Sunk cost fallacy – vi låter tidigare förluster styra framtida beslut, trots att det rationellt inte borde påverka.

Overconfidence bias – vi överskattar vår egen förmåga att tajma marknaden.

Sådana insikter är lätta att glömma när det stormar. Just därför behöver vi hålla fast vid forskningen och vetenskapens metoder – särskilt nu när vi ser hur den fria akademin ifrågasätts på flera håll i världen.

Det är ett ansvar som inte alla kommersiella medier – och inte heller public service – fullt ut har möjlighet att bära.

Därför gör vi det på EFN.

Teckna en prenumeration på Finansmagasinet – få tre månader gratis.

Magnus AlselindFinansmagasinet, CTO, chefredaktör[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Vill du läsa Finansmagasinet?

Just nu 3 månader gratis!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;