Ge bort en bok – och låt den bli ett fönster mot världen
Svenska ungdomar bryr sig mest om pengar och framgång – en present som är svårköpt, skriver Elin Wiker i nya numret av Finansmagasinet.

Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor.
Det är en textrad som sjungs flitigt i dessa tider av skolavslutningar och studentutspring. Presenter ska köpas, men vad tusan ger man till dagens ungdomar?
Ekonomi och pengar har seglat upp som det svenska ungdomar bryr sig mest om enligt den senaste Ungdomsbarometern. Precis som önskan att bli framgångsrik, det är en svårköpt present.
Det går att tvista om man tycker trenden är bra eller dålig. Är det ett uttryck för självständighet och frigörelse – eller ett tecken på att man känner sig tvungen att leva upp till en viss bild, med allt vad det innebär av konsumtionskrav och yta? Makt eller maktlöshet? Jag hoppas och vill uppmuntra till det förra.
Vi lever i en värld där mycket känns osäkert och optimismen lyser med sin frånvaro. Det är aldrig lätt att vara ung, men nu känns orosmolnen på himlen extra stora i denna miljö där krig, lågkonjunktur, AI och klimathotet präglar världsbilden.
Veckans magasin är som vanligt fyllt med spännande intervjuer och analyser, men även en special med boktips. Om ekonomi och världen vi lever i, både nutid och i en historisk kontext.
Så varför inte ge bort något som både väcker nyfikenhet, bygger framtidstro och förståelse? Damma av den klassiska boken, som kan bli mer än en gåva. Den kan bli ett fönster mot världen. Ett verktyg för att förstå den, och kanske till och med en vägvisare i en tid som känns oviss.
Nu nalkas ljuvlig sommar då gräs och gröda gror.
Teckna en prenumeration på Finansmagasinet – och få tre månader gratis!
Följ taggar
