Beslutet: Här ska Volvos nya fabrik ligga
Det blir Eskilstuna som blir platsen för AB Volvos nya grävmaskinsfabrik. Bra logistik, god marktillgång och stora möjligheter att kunna skala upp satsningen på elektrifiering är några av skälen bakom beslutet. Omkring 700 miljoner kronor kommer Volvo initialt att satsa på fabriken.

Eskilstuna har varit en toppkandidat sedan Volvo CE i somras meddelade att bolaget satsar 2,5 miljarder kronor på utökad grävmaskinsproduktion. Övriga investeringar gör Volvo på fabriker i Sydkorea och USA. Den största delen är allokerad till Sydkorea, men Volvo har inte specificerat vilka belopp som går till respektive satsning.

Volvo CE tillverkar idag bandgrävmaskiner främst i Changwon i Sydkorea, men har även sådan tillverkning i Shanghai i Kina, samt av regionala skäl i Bangalore i Indien samt Pederneiras i Brasilien. Framöver kommer dock främst fokus att ligga på Sydkorea, USA och Sverige - även om de övriga lokala fabrikerna kommer att fortsätta med produktion för sina respektive marknader.
– Denna strategiska investering i framtida grävmaskinsproduktion i Eskilstuna markerar en ny era för oss och den svenska industrin. Den kommer att bidra avsevärt till att stärka Sveriges position som ledande inom avancerad hållbar tillverkning, säger Melker Jernberg, vd Volvo CE, och fortsätter:
– Genom att tillföra ytterligare produktion och utnyttja vår toppmoderna teknologi i Eskilstuna kommer detta att stödja fler lokala jobb, kompetensutveckling och ett fortsatt samarbete med Sveriges starka nätverk av industriella leverantörer och forskningspartners.

En avgörande drivkraft bakom investeringen är Volvos strategi att skala upp elektrifieringen av sina entreprenadmaskiner. I dag tillverkar bolaget elektriska versioner av sina mindre bandgrävare ECR18 Electric och ECR25 Electric, samt den större EC230 Electric. För att kunna lansera fler elektriska maskiner i tyngre klasser krävs nya produktionslösningar – något den svenska fabriken är tänkt att möjliggöra.
"När produktionen ökar förväntar vi oss att Sverige kommer att stå för en stor del av de europeiska grävmaskinsförsäljningarna, men vissa maskiner kommer fortfarande att importeras. Vi kan inte säga hur stor andel av den globala leveransen det kommer att bli, eftersom det beror på hur marknaden utvecklas", skriver Volvos presschef Claes Eliasson i ett mail till EFN.
I Eskilstuna tillverkar Volvo CE redan idag axlar, transmissioner, drivlinor och kraftuttag samt andra centrala komponenter till sina entreprenadmaskiner. Här finns även teknikcenter och en av koncernens globala FoU-noder. För två år sedan flyttade Volvo CE dessutom huvudkontoret från Göteborg till just Eskilstuna, där Johan Theofron Munktell år 1832 startade sin mekaniska verkstad – föregångaren till Volvo CE.
Pågående rättsprocess
Som EFN tidigare har rapporterat så pågår även en rättsprocess vid Mark- och miljödomstolen, där Volvo förra året ansökte om tillstånd för fortsatt och utökad verksamhet vid anläggningen i Eskilstuna – vilket ökar möjligheterna till en större slutmontering. Rättsprocessen är dock inte ännu avgjord.
Parallellt med att Sverige valts som plats för europaproduktion av bandgrävmaskiner satsar Volvo CE även stort i Nordamerika. I Shippensburg, Pennsylvania, investeras i en ny produktionslinje vid Volvos befintliga fabrik, för att under 2026 kunna börja bygga bandgrävmaskiner och stora hjullastare. När linjen är fullt igång kommer mer än hälften av Volvos nordamerikanska maskiner att kunna byggas på plats i USA.

