Beslutet närmar sig: Här kan Volvo bygga sin nya miljardfabrik
Volvo Construction Equipment närmar sig beslutet om var bolagets nya svenska grävmaskinsfabrik ska byggas. Dragkampen mellan flera kommuner är intensiv – men mycket talar för att valet till slut faller på Eskilstuna.

Bakom Volvos satsning på en ny grävmaskinsfabrik ligger både en ökad efterfrågan på större grävmaskiner och en vilja att minska beroendet av den befintliga fabriken i Sydkorea. Än så länge är det oklart var den nya fabriken ska ligga, men Volvos presstalesperson Claes Eliasson säger till EFN att man föredrar en ort där bolaget redan har verksamhet. I dag finns Volvo CE i Eskilstuna, Arvika, Växjö och Hallsberg – men företaget har inte stängt dörren för andra Volvostäder som exempelvis Skövde, Köping, Umeå eller Göteborg.

Ess i rockärmen
Eskilstuna sitter dock med flera ess i rockärmen. Här finns både Volvo CE:s huvudkontor och företagets största svenska anläggning. Med omkring 2 500 anställda är Volvo stadens största privata arbetsgivare, och kommunen beskriver relationen som både strategisk och långsiktig.
– Volvo har varit en del av Eskilstuna i snart 200 år. Det är vårt viktigaste företag och vi har en nära dialog med dem, säger Niklas Edmark, näringslivsdirektör i Eskilstuna, till EFN.
Etablerad industristad
Han pekar på flera fördelar: ett centralt läge i Mälardalen, god tillgång till kompetens genom universitet och yrkesutbildningar samt ett starkt logistikläge med järnväg, kombiterminal och stora vägnät. Dessutom är Eskilstuna en etablerad industristad med snabba myndighetsprocesser – en viktig faktor när Volvo vill ha produktionen igång redan om två år.
– Det kommer att vara ett pressat tidsschema för att kunna komma igång med en fabrik. Det har varit ett väldigt tydligt krav från Volvo, och det finns en tidsram som måste kunna mötas, säger Niklas Edmark.
Läs även: AB Volvo investerar 2,5 miljarder på bandgrävare
Läs även: Volvos dubbla miljardaffärer: ”Kan ge bättre vinstkontroll”
Läs även: Så bygger Volvo ekosystem för elektrifiering och bränsleceller

Frågan om elförsörjning har lyfts som en möjlig svaghet. Även om andra orter kan ha starkare elnät menar Niklas Edmark att kommunen har ”väldigt god koll” på kapaciteten och att man arbetar aktivt med energifrågan. Även tillgången till mark har diskuterats, men Eskilstuna framhåller att det både finns byggklara ytor i Brunnstaområdet och möjligheter inom Volvos befintliga fastigheter.

– Volvo äger själva mycket detaljplanelagd mark här, vilket ger väldigt goda förutsättningar att växa vidare, säger Manuel Brändeborn, marknadschef på Eskilstuna Logistik och Etablering.
Arbetar med etableringen
Såväl Manuel Brändeborn som Niklas Edmark säger till EFN att det finns en arbetsgrupp som arbetar med Volvos etablering och de önskemål som bolaget har presenterat. Någon formell kravlista från Volvo vill dock ingen av dem lämna ut, med hänvisning till att det är arbetsmaterial. Vilka som ingår i arbetsgruppen, utöver Manuel Brändeborn, vill heller ingen av dem berätta – trots EFN:s påpekande om att även Eskilstuna kommun lyder under offentlighetsprincipen.
Läs även: Önskelista: Dessa sju vill jag se på börsen
Läs även: Tunga prognosmakarens Volvo-varning
Att kommunen arbetar efter en kravlista kan i alla fall tyda på att Eskilstuna är ett alternativ som Volvo aktivt förbereder sig för.
– Vi kommer att göra allt i vår makt för att ge bästa förutsättningar för att fabriken ska hamna här, säger Manuel Brändeborn.
Redo för kraftig tillväxt
En viktig pusselbit finns också i en rättsprocess vid Mark- och miljödomstolen, där Volvo förra året ansökte om tillstånd för fortsatt och utökad verksamhet vid anläggningen i Brunnsta i Eskilstuna. Volvo har i dag ett tillstånd som sätter gränser i antal – 30 000 axlar, 16 000 transmissioner och 5 000 kraftuttag per år – men i den nya ansökan ändras måttenheten till total produktionsvolym i vikt. Bolaget begär att få producera upp till 100 000 ton per år. Det går inte att göra en direkt jämförelse mellan antal och ton, men bytet av måttenhet tyder på att verksamheten planeras växa kraftigt i både omfattning och kapacitet. Det kan tolkas som att fabriken i Eskilstuna förbereds för att leverera komponenter till en helt ny slutmontering - även om Volvo själva är fortsatt hemlighetsfulla.
– Vi tittar väldigt mycket på orter där det finns smarta logistikflöden, en bra kompetensbas och så vidare. Och först tittar vi på de orter där Volvo redan nu finns, eftersom vi känner dessa områden bra. Eskilstuna är en bra kandidat, men det finns även andra bra kandidater, så vi ber att få återkomma senare med besked, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo, till EFN.
Ett slutgiltigt beslut om vilken ort som blir hemkommun för Volvos nya grävmaskinsfabrik väntas under det fjärde kvartalet.
Se även: Volvo varnar: Trögt för el
Se även: Volvo satsar på energilagring: ”Exponentiell tillväxt”
Se även: Volvobolagens nya storsatsning: ”Otroligt spännande”
Finansiella instrument i artikeln
