Här är de stora utmaningarna för Volvos nya fabrik
Volvo Construction Equipments beslut att förlägga sin nya svenska grävmaskinsfabrik till Eskilstuna är en stor industrisatsning – men bakom beskedet finns en rad utmaningar. Det handlar om allt från miljötillstånd till elförsörjning och en elektrifiering som går långsammare än vad Volvo hoppats på. Det säger bolagets vd Melker Jernberg till EFN.

Det var under måndagsmorgonen som EFN kunde rapportera att Volvo CE kommer att placera sina nya grävmaskinsfabrik i Eskilstuna. Beskedet kommer efter att övriga möjliga orter valts bort.
– Eskilstuna är helt enkelt den ort som ger oss bäst förutsättningar, logistiskt, kompetensmässigt och genom våra befintliga verksamheter här, säger vd Melker Jernberg till EFN.
Han lyfter särskilt att Eskilstuna har god tillgång på rätt kompetens tack vare läget i Mälardalen och att kommunen har varit framåtlutande samt visat stort engagemang.

Satsningen är dock villkorad av bygglovs- och miljötillstånd. Bland annat finns ett pågående ärende hos Mark- och miljödomstolen. I en ansökan vill Volvo gå från dagens begränsningar uttryckta i antal (30 000 axlar, 16 000 transmissioner och 5 000 kraftuttag per år) till ett tak baserat på total vikt – 100 000 ton per år. Just dessa siffror omfattar dock inte själva grävmaskinsfabriken, men ingår i ett större sammanhang för att göra verksamheten i Eskilstuna mer flexibel.
– Vi har en bra process och pågående dialog, men vi kommer inte att stressa något om vi inte blir färdiga med alla tillstånd, säger Melker Jernberg.
Hur många nya arbetstillfällen fabriken kan innebära vill – eller snarare kan – Volvo inte säga.
– Vi har inte skissat på det. Vi vet storleken på fabriken, men vad det betyder för antalet jobb vet jag inte. Det är inte för att jag inte vill svara, det är för att jag inte vet, säger han.
Ska täcka hela Europas behov
Fabriken ska vid full kapacitet kunna sätta samman cirka 3 500 grävmaskiner per år, vilket enligt Volvo täcker hela Europas behov. Volvo räknar officiellt med att fabriken ska stå klar inom två år. Men Melker Jernberg pressar internt på för att kapa tiden.
– Jag tycker man borde kunna bygga klart den här på ett och ett halvt år. Projektet är nog lite strängare och vill gärna se två år. Mitt eget mål är att få ut den första maskinen redan i slutet av 2027, säger han.
Även om fabriken är en strategisk satsning blir den ingen komplett produktionsanläggning. De tunga ståldelarna – chassi, armar, bommar – kommer i ett första skede att importeras direkt från Volvos stora fabrik i Changwon, Sydkorea. De komponenter som redan i dag tillverkas i Eskilstuna – transmissioner, axlar, drivlinor – går främst till hjullastare och dumprar, och spelar därför inte huvudrollen i grävmaskinerna.

Fabriken ska från start kunna bygga både diesel- och eldrivna bandgrävare. Men Melker Jernberg är öppen med att efterfrågan inte är där än:
– Elektrifieringen går långsammare än vi hade hoppats på. Förra året var bara 394 av de 30 000 maskiner som vi producerade elektriska. Planen var att vi skulle nå 30 procent elektriskt år 2030, men det ser lite kämpigt ut. Jag skulle i alla fall bli väldigt besviken om det inte minst är tvåsiffriga procent mot slutet av decenniet, säger han.
El, vatten och logistik – kvarstående frågetecken
Melker Jernberg lyfter flera praktiska hinder som måste lösas innan fabriken kan nå full fart. Det handlar bland annat om elkapacitet, något som inte är akut men viktigt på sikt när maskinerna ska elektrifieras. Det handlar också om markberedning men också om logistik då tusentals tunga transporter per år kan kräva omdragningar och eventuellt en ny avfart från E20.
En av de frågor som ingår i miljöprövningen är en ny vattenavledningstrumma, som krävs för att hantera dagvatten på ett sätt som uppfyller kraven från Länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen.
Enligt Volvo CE kommer bolaget att satsa 700 miljoner kronor på den nya fabriken.


