Experten: Överdriven oro för tullar

Motståndskraftiga bolag kan inte i sig självt vända konjunkturen. Trots ökad flexibilitet står ekonomin och stampar. Det konstaterar Martin Nilsson, förvaltare på AP1, i dagens avsnitt av Börslunch.

I börslunch den 4 september, från vänster till höger: Jesper Norberg, programledare Maria Landeborn, senior strateg på Danske bank Martin Nilsson, förvaltare på AP1 Elin Wiker, analytiker hos EFN
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Ekonomin har inte rört sig enligt skolboksexempel under de senaste åren. Den cykliska ekonomin, där en högkonjunktur avlöser en lågkonjunktur, går inte att skönja.

– När jag började i den här industrin fick man lära sig att det rörde sig i cykler, men så har det inte varit under de senaste åren, säger Martin Nilsson, förvaltare på AP1 i Börslunch med EFN.

Han konstaterar att den globala tillverkningsindustrin har stått och stampat runt ett PMI på 50 i över tre år. Samtidigt konstaterar han att samtalen kring bolagen har börjat skifta – från att handla om makroekonomiska förutsättningar, till ett ökat fokus på effektivitet och logistik.

– I våras pratade man bara makro och tullar, nu pratar man lite mer "operations", vad som händer i företagen och sådär. Men samtidigt, det står och stampar, säger han.

"Överdriven oro för tullar"

Martin Nilsson har hunnit träffa 40 svenska bolag sedan han kom tillbaka från semestern, och han känner sig säker på att de är rustade för att tackla fler problem framöver.

– Tittar man på de svenska bolagen så tror jag att oron för tariffer är överdriven. De har varit med om komponentbrister, de har varit med om Covid. De är flexibla på att ställa om sina leveranskedjor, säger han, och får medhåll från Maria Landeborn, senior strateg på Danske Bank.

– Bolagen har varit duktiga på att skicka vidare kostnadsökningar, så om man är orolig för att tullarna ska slå mot marginalerna, så har de redan övat en gång på att få kunderna att betala, säger hon.

Fortsatt tuff konjunktur

Men trots att Martin Nilsson menar att bolagen är motståndskraftiga, räcker inte det i sig för att vända ekonomin. På frågan om han är mer optimistisk inför hösten svarar han:

– Nej, det skulle jag inte säga, och tillägger:

– Det är en tuff konjunktur. Det är ingen hemlighet att det går trögt för konsumentbolag.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;