Clas Ohlson i linje med förväntningarna – ser bra start på julhandeln
Clas Ohlson har öppnat böckerna för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det gör man med ett rörelseresultat i linje med estimaten. Vd Kristofer Tonström ser en ”bra start” på julhandeln och att Black Week gav försäljningen en skjuts i november.

Clas Ohlson redovisade en försäljning i det andra kvartalet (augusti-oktober) på 3 009 miljoner kronor. Siffran var känd sedan innan och motsvarar en organisk försäljningstillväxt på 9 procent i kvartalet.
”Omställningen från sommar till höst har gått enligt plan med många uppskattade produktnyheter som driver kundtrafik och försäljning. Försäljningen växer i samtliga prioriterade produktnischer och på samtliga hemmamarknader”, kommenterar vd Kristofer Tonström i rapporten.
Lönsamheten i linje med estimaten
Rörelseresultatet landade på 410 miljoner kronor, vilket var i linje med väntade 411 miljoner kronor enligt Infronts estimat.
Bruttomarginalen blev 48,7 procent, jämfört med förväntade 47,9 procent.
Den stärkta lönsamheten ser Clas Ohlson beror på ”lägre inköpspriser och positiva mixeffekter, bland annat kopplat till lägre försäljning i Spares B2B-affär”, vilket framgår av rapporten.
Black Week gav ”en ytterligare skjuts”
Clas Ohlsons organiska försäljning ökade med 6 procent i november.
”Vi har fått en bra start med en organisk försäljningsökning om sex procent i november, där vi ser att kunderna uppskattar bredden i vårt erbjudande med både produkter för förberedelserna inför jul såväl som julklappar till hela familjen”, skriver han i vd-ordet och fortsätter sedan:
”Black Week innebar en ytterligare skjuts i försäljningen och vi ska nu hålla i vårt positiva momentum med snabba leveranser och ett riktigt bra kundmöte hela december ut”.

