
Från leksaksmuseum till Dino – Nordens största immersiva dinosaurieupplevelse. Bergrummet på Skeppsholmen genomgår just nu en total förvandling från leksaksmuseum till en över 2 500 kvadratmeter stor teknikdrivet upplevelsecenter.
Tillsammans med entreprenören Jan Broman stöper David von Schinkel om sin familjs Leksaksmuseum på Skeppsholmen. Det nya konceptet Dinos kommer innebära att Bergrummet blir Nordens största immersiva dinosarieupplevelse i kombination med leksakerna.
50 miljoner kronor kommer duons satsning att kosta, men då räknar de med att bli en av Stockholms största utflyktsmål och samtidigt lansera ett nytt koncept som innebär varumärke, koncept och franchiseupplägg för hugande entreprenörer i storstäder världen över. 10 miljoner av investeringen är redan säkrade.
– Om tio år ska gruppen omsätta 2-3 miljarder kronor, säger Broman.
Satsningen är högteknologisk och ska inledas med ett avancerat bildspel där besökarna får se dagens Stockholm färdas bakåt i tiden och malmarna intas av dinosaurier.
– Det här är något helt nytt och otroligt häftigt men det kommer inte bara teknologi. Cirka 60 stycken fullskaliga modeller av dinosaurier ska vi ha och därtill några artefakter, säger David von Schinkel.
David von Schinkel
Ålder: 53 år
Gör: Grundare av Dinos
Bakgrund: Slottsherre, äventyrare och förvaltare.
Ny teknik ska locka publik
Mycket kommer upplevas via skärm och de konstgjorda modellerna. Men duon medger att de har ambitioner att hitta utställningsmaterial som är autentiskt.
Jan Broman inflikar:
– Vi kommer kunna erbjuda en dra åt helvete-upplevelse som därtill kan ändras fler gånger om dagen och anpassas efter vad besökarna vill ha.
Och fortsätter:
– Vi bygger inte bara en attraktion, vi bygger en skalbar plattform med bevisad affärsmodell. Vi kan nå hög omsättning och ett positivt kassaflöde tidigt och därför behöver inte börsen bli ett alternativ för oss. Vi satsar på en hög utdelningsgrad.
David von Schinkel erbjuder den befintliga balansräkningen för sitt museum som ett slags säkerhet.
– De som går in nu får förtur till leksakssamlingen om vårt bolag skulle likvideras får de därför sina pengar först. Museet blir värt mellan 50-100 miljoner kronor efter kapitalanskaffningen.
Museet blir värt mellan 50-100 miljoner kronor efter kapitalanskaffningen.
Snabb nordisk expansion planeras
Dinos startar först i Stockholm men har redan expansionsplaner för Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.
– Varje ny etablering kan ske snabbt och kapitaleffektivt genom lokala partnerskap, samtidigt som vi behåller den kreativa och strategiska kontrollen. Det gör att vi kan skala upp utan att tumma på kvaliteten och samtidigt bygga ett nätverk av engagerade besökare och långsiktiga partners både globalt och på varje marknad, säger David von Schinkel.
– En hemlighet är att det vi arbetar med är känd IP men som ingen äger. Alla känner till dinosaurier men ingen äger rättigheterna. Det är en enorm fördel. Vi slipper konkurrensen från Hollywood, säger Jan Broman.
Duon har skilda erfarenheter av upplevelseindustrin. David von Schinkel genom att ha drivit vidare familjens leksaksmuseum. Där han nu släpper in Jan Broman som 30%-ägare och det sker i det befintliga bolaget som driftar Stockholm Toy Store Museum.
Tillsammans med sin bror gjorde sig Broman ett namn som grundare till Fotografiska.
– Med Fotografiska var vi mästerliga på att befinna oss rätt i tiden. Titta på dem nu, de finns knappt med överhuvudtaget. Det är svårt med relevans över tid.
Jan Broman
Ålder: 59 år
Gör: Grundare av Dinos
Bakgrund: Upplevelseentreprenör

Pandemin blev för tuff
I samband med pandemin förlorade Broman kontrollen över Fotografiska och lätt lakoniskt beskriver han det enligt följande:
– Krossad av kapitalet, utspädd av pandemin och därtill skedde en del fula transaktioner.
Sedan dess har han drivit Paradox. Ett annat upplevelsebaserat center som han har franchise på. Paradox omsätter cirka 55 miljoner kronor och gör en årlig vinst på över 20 miljoner kronor, enligt egna uppgifter.
– Jag har lärt mig upplägget av det grekiska moderbolaget och mycket av det tar vi med oss nu. Det viktiga är att satsa hårt på marknadsföring och att vi får en snabb uppskalning av franchisetagare.
Och hatten?
När Jan Broman grundade Fotografiska satte han på sig en hatt. Det blev ett slags signum för honom. Han berättar nu att utan hatten var han civil men med den såg han sig som ett slags vandrande varumärke för Fotografiska.
– 2020 la jag hatten på hyllan för gott. Det kändes skönt att bli helt civil.


