Efter revanschen – Bolidens vd lovar skördetid för aktieägarna

Efter två svaga år har Boliden i år tagit rejäl revansch på börsen och krossat index. Med priser och villkor på rekordnivåer och tunga investeringsprojekt bakom sig står nu gruv- och smältverksjättens aktieägare inför en skördetid, enligt vd Mikael Staffas.
– Om det här håller i sig kommer det naturligtvis ett bra kassaflöde och det ska ju till aktieägarna, säger han.

Bolidens vd Mikael Staffas.
Bolidens vd Mikael Staffas lovar skördetid för aktieägarna. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Efter att ha underpresterat mot index under 2023 och 2024 har Bolidenaktien i år tagit rejäl revansch och rusat med drygt 50 procent. Stockholmsbörsens totalavkastningsindex SIXRX är í år upp 11 procent.

Fredagens guidning för 2026 må ha varit en mindre besvikelse enligt flera analytiker, men Mikael Staffas anser att den talar för att Boliden nu står inför en skördetid.

– Det ser bra ut för Boliden på många sätt, det är lite skördetid som väntar. Vi ska hitta en ny platå för bolaget, säger han i en intervju med EFN.

Flera faktorer talar för att Bolidens vinster ska fortsätta öka de kommande åren:

  •  2026 blir det första helåret där Zinkgruvan och Somincore, som Boliden i år förvärvade från Lundin Mining, ingår i den svenska gruvjätten. 

  • Under 2025 har den irländska zinkgruvan Tara återöppnats efter att ha legat i malpåse. 

  • Halterna i Aitik och Kevitsa vänder nu upp från bottennivåer. 

  • Garpenberg har fått ett utökat miljötillstånd som innebär att Boliden gradvis kan öka genomsättningen från 3,5 miljoner ton till 4,5 miljoner ton år 2030. 

  • Jätteinvesteringen i det norska smältverket Odda börjar, om än försenat, producera under det första kvartalet nästa år. Det innebär ett resultattillskott på cirka 1,5 miljard kronor.

  • Under det andra halvåret ska Boliden också börja rampa upp det nya elektrolysverket i Rönnskär efter branden 2023. Vid full produktion innebär även det cirka 1,2 miljarder kronor i ökat rörelseresultat.

”Det är världens svåraste fråga”

Detta sker samtidigt som priset på koppar, guld och silver – alla viktiga metaller för Boliden –  handlas på rekordnivåer. Det är första gången sedan 1980 som metallerna nått nya rekord under samma år.

– Trots den svagare dollarn tror jag att det är någon form av rekord för våra priser och villkor, säger Mikael Staffas.

Finns det stöd för priser på den här nivån?

– Det är världens svåraste fråga, men jag tycker att det finns det framför allt för basmetallerna. Jag skulle säga att zink är undervärderat just nu. Men med guld och silver, vem vet, säger Mikael Staffas och fortsätter:

– Om det här håller i sig kommer det att finnas ett bra kassaflöde de kommande åren och det ska ju till aktieägarna på något sätt.

I år ställde Boliden in sin utdelning för att delfinansiera förvärvet av Zinkgruvan och Somincore. Trots den inställda utdelningen innebär förvärven att Boliden har en nettoskuldsättningsgrad, inklusive efterbehandlingsskuld, på 32 procent, en bit över målet på 20 procent. 

Staffas om extrautdelningar

Historiskt har Boliden gjort extrautdelningar när skuldsättningen hamnat under målet.

– En ordinarie utdelning kommer vi att betala ut nästa år, men det är en bit kvar innan det är dags för extrautdelningar. Det tåget har gått för 2025, men när balansräkningen blir för stark ska pengarna såklart tillbaka till aktieägarna, säger Mikael Staffas.

En faktor som pressat Bolidens kassaflöde de senaste åren är den höga investeringstakten. Åren 2023-2025 har Bolidens investeringar legat runt 15 miljarder. Det är även den nivån bolaget flaggar för nästa år. 

I marknaden finns vissa förhoppningar om att investeringstakten ska falla de kommande åren, men enligt Mikael Staffas är det inte självklart att den ska ned.

– Vi vill att investeringarna ska vara höga, men det svåra är att hitta bra projekt. De senaste åren har vi haft en del sura projekt som att bygga ett nytt elektrolysverk i Rönnskär och lägga 5 miljarder på dammar i Aitik. Nu tittar vi på värdeskapande, framåtblickande projekt, säger Mikael Staffas. 

Produktionsökningen i Garpenberg är ett exempel, för att långsiktigt ligga på 4,5 miljoner ton behövs ett nytt gruvschakt.

– Det är en dyr pjäs där vi förhoppningsvis kan fatta ett beslut under 2026. Vi har även en hel del roliga, mindre projekt som så klart kan påverka hur snabbt investeringsnivåerna kommer ned. Det stora okända är såklart Laver, säger Mikael Staffas.

Staffas om jätteprojektet

Laver är ett potentiellt jätteprojekt i Älvsbyn som skulle bli den största koppargruvan i Europa. Kostnaden kommer troligen att uppgå till minst 30 miljarder kronor.

Efter många turer fick Boliden tidigare i år en bearbetningskoncession i Laver. Koncessionen är överklagad, men Boliden hoppas att regeringen ska fatta ett beslut innan valet. Sedan väntar en miljöprövning som väntas ta tre år innan ett eventuellt investeringsbeslut kan fattas.

– Om inte Europa skapar förutsättningar för att bryta koppar i Laver, då kommer det inte att brytas någon ny koppar alls i Europa, svarar Mikael Staffas på frågan om hur troligt det är att Laver i slutändan blir av.

Följ taggar

Finansiella instrument i artikeln

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;