Efter turbulensen: Fazer öppnar för börsnotering

Den finska livsmedelskoncernen Fazer kan – precis som hela branschen – se tillbaka på några turbulenta år.
Nu öppnar vd:n Christoph Vitzthum för att nästa steg kan bli en börsnotering.
– Läget har inte varit det bästa för en IPO, men den senaste tiden har vi sett flera framgångsrika börsnoteringar i Norden, framför allt i Sverige, säger han.

Fazers vd Christoph Vitzthum ser ljusare på framtiden efter några turbulenta år – och öppnar nu för en börsnotering. Foto: Nils Petter Nilsson
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Julstämningen har redan börjat lägga sig över Fazers svenska huvudkontor när vi kliver in. Medarbetare är i full färd med att färdigställa den årliga julmarknaden – där allt från klassiska chokladbitar som Dumle och Geisha till mormors gamla favoritkaramell Marianne trängs tillsammans med nyttiga nymodigheter som havredryck, smoothies och annat grönt 2020-talsfoder.

Kontrasten mellan de långlivade ikonprodukterna och bolagets nyare satsningar sammanfattar väl den resa Fazer befunnit sig på de senaste åren – en period av både tradition och omfattande förändring.

Framförallt förändring, som blivit något av ett genomgående tema för koncernen. Efter flera år präglade av kriser och kraftiga svängningar i omvärlden har Fazer tvingats anpassa sig till en ny verklighet.

– Vi kommer från en period med otroligt mycket förändring i klimatet kring oss. Det började redan 2020 när vi avyttrade vår största affärsenhet som heter Fazer Food Services. Sen kom ju covid, som hade stor inverkan på affärerna. Och sen kom kriget i Ukraina, som påverkade vår verksamhet väldigt mycket och även föranledde enorm inflation på livsmedelssidan. Och efter den kom den enorma kakaoinflationen, säger Christoph Vitzthum och fortsätter:

– Vi har försökt navigera igenom den här turbulensen och vi har ofta frågat oss ”När blir det ett normalt år igen?” – men som världen ser ut nu tror jag inte vi ska räkna med normala år. Vi måste i stället räkna med att världen förändras – och vara tillräckligt agila för att anpassa oss i samma takt.

Christoph Vitzthum med mormors gamla favoritkaramell Marianne. Foto: Nils Petter Nilsson

Kakaokrisen biter

Trots utmaningarna blev 2024 ett år med förbättringar på nästan alla fronter, och 2025 ser ut att komma in ungefär i linje med det – trots det pågående kakaokaoset.

– Omsättningen kommer att vara ganska lik den i fjol medan resultatet förbättras en aning jämfört med förra året. Det är viktigt att komma ihåg att framför allt den här kakaoprishöjningen har slagit väldigt, väldigt hårt mot hela branschen i år. Fazer har betalat 500 miljoner kronor mer för kakao i år än vad vi gjorde i fjol, och det här är nånting som har synts i hyllpriserna så klart, men vi har även tvingats ta en del av den smällen själva. Mot den bakgrunden är vi relativt nöjda med årets utveckling också.

Sverige är superviktigt för oss. Vi brukar säga att vi har två hemmamarknader. Finland, som är vår största marknad, och Sverige som är tvåa.

En väg framåt är den fortsatta satsningen i Sverige, som Vitzthum beskriver som koncernens andra hemmamarknad. Här driver Fazer bland annat stora bagerier, en kvarn i Lidköping och havredrycksproduktion i Tingsryd. Målet är att uppfattas som en lokal aktör på den svenska marknaden.

– Sverige är superviktigt för oss. Vi brukar säga att vi har två hemmamarknader. Finland, som är vår största marknad, och Sverige som är tvåa. Och vi använder det här begreppet hemmamarknad med flit eftersom vi vill ses som en svensk aktör i Sverige, och inte som en finsk aktör som exporterar till Sverige. Och vi har ju belägg för det. Vi har tre stora bagerier i Sverige, en havredrycksfabrik i Tingsryd och sen har vi Gateau-bagerier i Stockholm och Lund. Och en kvarn i Lidköping, som producerar en hel del konsumentprodukter.

Fakta. Christoph Vitzthum

Född: 1969

Titel: Vd och koncernchef för Fazer sedan 2013

Utbildning: Ekonomie magister från Handelshögskolan vid Åbo Akademi

Bakgrund: Närmare 18 år på Wärtsilä i olika ledande roller, bland annat som Group Vice President, Services

Branschen lyfter på börsen – och Cloetta får beröm

Samtidigt noterar Vitzthum att börsen åter blivit mer mottaglig för livsmedelsbolag. Cloettas starka aktieutveckling under året är ett exempel på att sentimentet förbättrats, något han menar inte är utan betydelse för Fazer.

– Det känns bra att det går bra för branschen. Cloettas aktie hade ju tagit ganska mycket stryk efter att deras fabriksprojekt inte togs särskilt väl emot av aktiemarknaden, och sen så skippades det. Sen så tror jag att de också haft en ganska bra medvind av den här ”Swedish candy”-trenden i USA, vilket man bara kan gratulera dem för, säger han.

Det emotionella bandet som finns mellan finska konsumenter och varumärket Fazer är helt unikt.

Att se en konkurrent lyfta förändrar dock inte huvudskälet till varför Fazer överväger en notering – behovet av kapital för att stödja framtida expansion. Bolaget bygger just nu en ny chokladfabrik i Lahtis, en satsning på över fyra miljarder kronor som också innebär att Fazer, för första gången under Vitzthums tolv år vid rodret, har tagit upp lån.

– Främsta orsaken att komma in på börsen är ju att få tillgång till kapital, och hittills har vi inte behövt nytt kapital. Vi har ett väldigt bra kassaflöde och har lyckats finansiera vår expansion helt organiskt, säger Vitzthum.

Tutti Frutti, Turkisk Peppar och Palle Kuling – några av Fazers trotjänare som samsas på hyllorna under företagets julmarknad. Foto: Nils Petter Nilsson

Dubbelnotering inte utesluten

Var en eventuell notering skulle hamna är ännu öppet. Emotionellt pekar mycket mot Helsingfors, där Fazer – som ägs av en finsksvensk familj – är ett av landets mest välkända och respekterade varumärken.

– Fazer är ett unikt varumärke i Finland, vi ett av de mest respekterade företagen i Finland, jag tror att vi kom på tredjeplats i år och fjol var vi på andraplats. Även varumärket är alltid mer i toppen av de här rankingarna, och det här emotionella bandet som finns mellan finska konsumenter och varumärket Fazer är helt unikt. Så intuitivt skulle det vara konstigt att inte notera bolaget i Helsingfors, säger Vitzthum.

Samtidigt påpekar han dock att koncernens tillväxtstrategi i allt högre grad riktas utanför Finland, vilket gör att även Stockholmsbörsen ses som ett möjligt alternativ. En dubbelnotering finns med i resonemangen.

– Beroende på hur bolaget kommer att se ut i framtiden så kan det ju hända att tyngdpunkten kan flyttas någon annanstans, sen så finns ju alltid möjligheten att vara noterad på två börser. Så ingenting är bestämt eller uteslutet, men jag tror att om vi skulle göra en introduktion i dag så skulle den säkert vara i Helsingfors, säger han.

Fakta. Nyckeltal 2024

Omsättning: 1 183,1 MEUR (1 170,1)

Jämförbar EBITDA: 141,4 MEUR (137,1)

Jämförbar EBITDA-marginal: 12 % (11,7 %)

Jämförbart rörelseresultat: 75,9 MEUR (66,8)

Jämförbart rörelseresultat (marginal): 6,4 % (5,7 %)

Rörelseresultat: 46 MEUR (-81,6)

Soliditet: 64,9 % (64,6 %)

Skuldsättningsgrad: 3,2 % (6,2 %)

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;