Electrolux vd efter börsraset: ”Finns ljusglimtar”
Tullar i kombination med priskänsliga konsumenter i Europa och Nordamerika tynger Electrolux vd. Och Yannick Fierling tror att kommande kvartal kan bli än svettigare.
– Tullarna kommer att märkas mer under tredje och fjärde kvartalet och kommer påverka oss mer då än vi har sett nu, säger han.

När Electrolux släppte kvartalssiffror på morgonen så var det med ett resultat som var över förväntan. Även omsättningen kom in i linje med förväntningarna – och helårsutsikterna upprepades.
Men när Stockholmsbörsen öppnade så rasade bolaget tvåsiffrigt.
– Jag kommenterar inte aktien, men vi har en del ljusglimtar under kvartalet, särskilt rörelsemarginalen i Nordamerika. Marknaden är väldigt volatil och det har varit väldigt tufft i Europa de senaste tre månaderna, men har återhämtat sig något mot slutet av kvartalet, så det finns en del positiva nyheter, säger vd Yannick Fierling.
Under kvartalet så uppgick det operativa kassaflödet efter investeringar var till minus 741 miljoner kronor.
Yannick Fierling kallar det för en "besvikelse" som beror på säsongseffekter, högre lagernivåer, tullar och en fransk antitrust-bot på 500 miljoner kronor.
Om tullarnas påverkan på det operativa kassaflödet konstaterar han:
– Tullarna innebär att man måste betala skatt vid import av komponenter, men pengarna fås tillbaka först när produkten säljs. Det påverkar kassaflödet negativt.
Valutamotvindar har också påverkat Electrolux, framför allt i Latinamerika. En svagare brasiliansk real och argentinsk peso har fått bolaget att höja priserna, något som enligt vd har "funkat väl" på just den latinamerikanska marknaden.
Priskänsliga kunder
I både Europa och Nordamerika anses konsumenterna vara mer priskänsliga, samtidigt som tullkostnaderna har skapat ett ökat behov av att justera priserna uppåt.
"I både Europa och Nordamerika fortsätter konsumenterna att söka sig mot lägre prispunkter och efterfrågan påverkades av osäkerhet på grund av den pågående geopolitiska utvecklingen", heter det i rapporten.
Hur väl skulle du säga att ni lyckas föra över kostnaderna mot konsumenten?
– Det tidigare teamet tog ett mycket modigt beslut under de senaste två åren att inte investera i lågsprissegmentet i Europa, vilket jag tycker var ett mycket klokt beslut. Asiatiska produkter tillverkas till allt lägre kostnader, det råder det ingen tvekan om, så lågprissegmentet är extremt mättat.
– Men vi tar marknadsandelar i premiumsegmentet.
1 augusti är Donald Trumps nya deadline för tullavtalen, där upp emot 30-procentiga tullar mot EU och Mexiko har diskuterats.
Om 30-procentiga tullar införs, hur skulle det påverka er prissättning?
– Den 1 augusti kommer det främst att påverka Sydostasien, så det skulle drabba våra konkurrenter mer än oss. Men vi använder också komponenter från Kina, och vi skulle behöva kompensera med prishöjningar. Tullarna kommer att märkas mer under tredje och fjärde kvartalet och kommer påverka oss mer då än vi har sett nu.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
