Embracer missar förväntningarna
Spelutvecklaren Embracer redovisar ett justerat rörelseresultat och omsättning strax under analytikernas förväntningar för andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. En halvtimme före rapportsläpp meddelade spelbolaget om avyttring av dotterbolaget Easybrain för 13 miljarder kronor.
Gamingbolaget Embracer redovisar ett justerat rörelseresultat på 1.207 miljoner kronor för det andra kvartalet (juli-september) i det brutna räkenskapsåret 2024/2025.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med 1.291 miljoner kronor enligt Infronts sammanställning av tio estimat.
Det rapporterade rörelseresultatet (ebit) blev 468 miljoner kronor, mot väntade 575 miljoner.
Nettoomsättningen minskade med 21 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol och uppgick till 8.552 miljoner kronor, mot förväntan om 8.983 miljoner kronor. Den organiska tillväxten i kvartalet blev -14 procent och här hade analytikerna i snitt väntat sig -7,6 procent.
"Under Q2 uppgick vår nettoomsättning till 8,6 miljarder SEK, med ett justerat ebit på 1,2 miljarder SEK. Asmodee levererade en solid resultatökning på årsbasis, i linje med förväntningarna. Vi bekräftar att processen att knoppa av Asmodee fortskrider enligt plan under det här räkenskapsåret", skriver Lars Wingefors i vd-ordet.
Räknar med lägre vinst för räkenskapsåret
Bolaget räknar med en lägre vinst på årsbasis för räkenskapsåret 2024/25 till följd av sannolika fördröjningar av flera lanseringar inom PC under andra halvåret.
En halvtimme före kvartalsrapporten släpptes meddelade Embracer om avknoppning av dotterbolaget Easybrain för en köpesskilling om 13 miljarder kronor som väntas minska bolagets nettoskuld.
"Avyttringen av Easybrain är en transformativ affär med stark finansiell och strategisk logik, som helt nollställer vår balansräkning. Easybrain har skapat betydande värde för aktieägarna sedan 2021. Efter avyttringen, från och med Q2 och på proformabasis, uppgår vår totala nettoskuld till cirka 0,5 miljarder kronor, och exklusive skulden isolerad till Asmodee, är vår nettokassa cirka 8,2 miljarder kronor", skriver Wingefors.
Under nästa vecka den 19 november håller avknoppningen Asmodee kapitalmarknadsdag i Stockholm, vilket enligt bolaget är en viktig del i avknoppningsprocessen.
"Under de senaste 15 månaderna har vi skapat en starkare grund för långsiktigt värdeskapande, minskat vår nettoskuld och vår capex. Vi har många högpresterande och effektiva bolag, flera med branschledande marginaler. Vi medger dock att delar av segmenten PC/Console Games och Entertainment & Services fortfarande underpresterar på grund av förseningar och låg ROI, främst för mindre och medelstora lanseringar. I kombination med fasta driftkostnader skapar detta oacceptabla marginaler, vilket vi aktivt hanterar inför de kommande avknoppningarna", skriver Wingefors.
Sedan årsskiftet är aktien i princip oförändrad och på tre år har aktien rasat 70 procent.
"Tror på bättre utveckling"
Under förmiddagen på torsdagen presenterade Lars Wingefors sin kvartalsrapport. Där pekar han bland annat ut PC/consolespel-delen av Embracer, som han säger ha haft en "softer performance".
– Men vi tror på en bättre utveckling andra halvan av året, jämfört med första halvan. Den utveckling vi haft beror på en sämre return on investment på släppta produkter, som särskilt hänger ihop med förseningar av spel.
En utveckling som var väntad, säger Lars Wingefors, när han får mer frågor om PC/consolespel-delen.
– Vi förväntade oss en svagare prestation. Det kom inte som en överraskning. Vi kan fortfarande se mindre titlar som underpresterar. Det är en del av problemen i industrin, och för oss, när titlar underpresterar och när vi har förseningar blir marginalerna väldigt svåra med tanke på den fasta kostnaderna. Vi bemöter detta nu. Förseningarna gör spelen dyrare att göra.