Falsterbo Horse Show säljer namnet till sponsor
Efter 56 år byter Falsterbo Horse Show namn.
Al Shira'aa Stables, som ägs av Abu Dhabis kungafamilj, blir ny titelsponsor och orsakar anklagelser om att tävlingsarrangören sålt ut.
– Om man ska driva verksamhet och utveckla den så får man nog anpassa sig till nya verkligheter, säger ordföranden Jana Wannius till Sydsvenskan.


Hur mycket sponsorkontraktet som leder till att tävlingen i Skåne framöver heter Al Shira'aa Falsterbo Horse Show är värt framgår inte. Det tidigare namnet har varit oförändrat sedan det första derbyt för 56 år sedan.
Al Shira’aa Stables ägs av Sheika Fatima Bint Hazza Bin Zayed Al Nahyan, medlem av kungafamiljen i Abu Dhabi, och sponsrar sedan tidigare stora tävlingar i Storbritannien och Tyskland.
Tävlingens ordförande Jana Wannius hävdar i Sydsvenskan att allt utom själva namnet kommer att förbli sig likt.
– Att de är vår nya sponsor. Det blir överhuvudtaget ingen skillnad på någonting. De kan inte lägga sig i något, utan det är jag och de andra i organisationskommittén som bestämmer här vad gäller det sportsliga, säger Wannius.
Nekar till sportswashing
Beslutet om att ändra namnet till Al Shira’aa Falsterbo Horse Show väcker enligt Sydsvenskan upprördhet i ridsportkretsar, och Janna Wannius slår tillbaka mot anklagelser om sportswashing (även kallat sporttvätt) där en sponsor byter pengar mot förbättrat anseende, samt påståenden om att tävlingen sålt sin själ:
– Där är svaret nej, blankt nej. Det skulle jag aldrig göra. Jag har varit en av de som byggt upp den här showen. Ingenting ändras, de kan inte påverka någonting.