Förvaltaren ser ökad riskvilja: ”Kan ta revansch på börsen”
Efter flera kvartal i skuggan av storbolagen ser småbolagen ut att stå inför en revansch.
En starkare konsument, räntesänkningar och förbättrad konjunktur kan bli katalysatorerna som krävs – enligt Peter Lindvall på Kavaljer Fonder.
– Det har varit en trend att många större bolag gått starkt, medan de mindre haft en svag utveckling rent kursmässigt. Nu kommer vi förhoppningsvis få se mindre bolag ta revansch på börsen, säger han.

Under de senaste två åren har mycket kapital styrts mot breda indexfonder och de största bolagen på börsen, samtidigt som många mindre bolag pressats av högre räntor, svagare efterfrågan och en tuffare finansieringsmiljö.
Men nu finns det mycket som talar för att förutsättningarna håller på att förändras.
– Ökad riskvilja är sammantaget positivt för småbolagen. Det vi däremot har märkt är att marknadens uppfattning har ändrats. De bolag som går bra här och nu med en ljus framtid premieras, medan kvalitetsbolag med temporära problem ofta förbises och slås ned på hårt. Många av dessa bolag har nu presterat bra under Q3, som exempelvis ITAB, säger Peter Lindvall.
Utvecklingen markerar en vändning efter ett svagt första halvår.
– Det var en hel del svaga rapporter under Q2, men nu har de verkligen kommit tillbaka starkt och visat att det var tillfälliga svackor, säger Lindvall och fortsätter:
– Vi har fått se en del starka rapportreaktioner i flera bolag.
Bolagen som gynnas
Samtidigt har kapitalflödena på börsen gynnat de stora namnen.
– Det har varit mycket pengar som går in i indexfonder och indexförvaltning, och då trycks de kurserna upp och man glömmer bort de mindre bolagen. Sen kommer de efteråt, säger Lindvall.
Han tror att 2026 kan bli året då de mindre och medelstora bolagen tar revansch, när både ekonomin och konsumenten stärks.
– Vi tror på en starkare konsument under 2026. Pågående räntesänkningar och en förbättrad konjunktur, då i Sverige, lär driva denna utveckling. Bolag som gynnas är Revolution Race samt Dometic, säger han.
RVRC, som säljer friluftskläder direkt till kund, är särskilt intressant enligt Lindvall.
– Tar vi exempelvis RVRC så är konsumentförtroendet i bolagets största marknad Tyskland fortfarande väldigt lågt. Stärks konsumenten här bör RVRC gynnas rejält utav detta, som redan presterar bra trots en tuff marknad.
Även Dometic, som tillverkar produkter för husbilar, båtar och uteliv, kan få medvind framöver.
– Dometics aktiekurs har också pressats av en oro för hög skuldsättning. I takt med att skulden minskar minskar denna oro, vilket bör gynna kursen. Många av Dometics kunder är återförsäljare som sålt från sina lager utan att fylla på från Dometic. Snart måste de fylla på, vilket talar för Dometic 2026, säger Lindvall.
Detaljhandeln kan få ett lyft
Han pekar också på att flera politiska beslut kan bidra till en starkare inhemsk ekonomi.
– Det är ju lägre räntor, och vi har ju också mycket skattesänkningar som kommer under nästa år, som kommer att hjälpa den inhemska ekonomin i Sverige. Det borde gynna mindre bolag mer, eftersom så många är exponerade mot hemmamarknaden, säger han.
Detaljhandeln är en sektor där effekten kan bli tydligast.
– Konsumenterna har hållit hårt i plånboken, men någon gång ska väl konsumenten börja konsumera igen, att man känner att man har lite bättre självförtroende och ser ljusare på framtiden, säger Lindvall.
