Franska krisen: Yngre vill inte dricka rödvin

Nu larmas det från Frankrike, en av världens största vinnationer.
Yngre generationer ratar rödvinet för andra drycker och över de senaste femtio åren har konsumtionen minskat med 90 procent.
– Problemen med vin – särskilt rött vin – blir existentiella nu, säger Spiros Malandrakis, analytiker på Euromonitor International, till Financial Times.

De franska vinproducenterna får det alltmer svårt att locka den yngre generationen till sina historiskt populära produkter Foto: Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Konsumenterna byter till öl, sprit eller alkoholfria alternativ. De franska vinproducenterna får det alltmer svårt att locka den yngre generationen till sina historiskt populära produkter, skriver Financial Times.

I Frankrike – en av världens främsta vinproducenter – larmar nu personer i branschen om att det franska rödvinet står inför en existentiell nedgång. Men problemen är heller inte nya. Sedan 1970-talet har konsumtionen i Frankrike av rödvin minskat med 90 procent, enligt siffror från en av landets branschorganisationer Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux, CIVB. Även vad gäller vita viner och rosévin har samma trend gått att se, enligt tidningen.

Men nu accelererar nedgången när de yngre generation Z köper hälften så mycket vin jämfört med generationen över, millennials.

– Problemen med vin – särskilt rött vin – blir existentiella nu och har varit problem i mer än ett decennium, säger Spiros Malandrakis, analytiker på Euromonitor International, till Financial Times.

Malandrakis säger vidare att problemen bland annat består av en brist på kontakt med de yngre generationerna och att branschen blivit för självbelåten med tanke på vinets popularitet hos den äldre delen av befolkningen.

– Med varje generation i Frankrike ser vi förändringen. Om farfar drack 300 liter rött vin per år, dricker pappan 180 liter och sonen 30 liter, säger Jean-Pierre Durand på branschorganisationen CIVB.

Dricker mindre alkohol

Ytterligare en utmaning för vinindustrin är att generation Z överlag väljer bort att dricka alkohol i stor utsträckning. Exakt varför det är så är svårt att slå fast. Men att alkoholens rykte har försämrats, att marijuana blir populärare, att yngres sociala mönster har förändrats och att den yngre generationen har ett stort hälsointresse, är några tänkbara förklaringar, enligt Time Magazine.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;