Frick: Kan vara nystarten Northvolt behöver
Den mediala bevakningen av Northvolt har under året varit omfattande – och EFN:s reporter Anders Frick tror att batteritillverkarens pågående rekonstruktion kan vara den nystart som behövs för att få batteritillverkningen i Skellefteå på fötter igen.
Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Vad som har hänt med Northvolt under 2024 kan nog betraktas som årets största näringslivshändelse i Sverige.
I somras avbröt BMW en order värd 22 miljarder kronor. Scania var också missnöjda med sina leveranser, men efter att Northvolt utarbetat en ny leveransplan så stod Scania fast vid beslutet att använda Northvolt som enda batterileverantör. I somras planerade också Northvolt en nyemission på 15 miljarder kronor, en siffra som senare halverades till 7,5 miljarder kronor. Den tredje största ägaren Vargas grundare Harald Mix hela tiden varit positiv till att stötta Northvolt – men några pengar från nyemissionen trillade aldrig in.
Under hösten så pratades det i media varje gång det var dags för Northvolt att betala löner och skatter – men bolaget klarade sig igenom krisen, fram till november. Då ansökte företaget om konkursskydd enligt Chapter 11 i USA, vilket möjliggör en omstrukturering av dess skulder samtidigt som verksamheten fortsätter.
Förutom ekonomiska problem så har Northvolt även haft en rad andra problem, bland annat produktionsproblem, delvis på grund av krånglande utrustning från kinesiska leverantörer. Det skapade ryktesspridning om att en av leverantörerna, Wuxi Lead, i själva verket skulle vara en del i en påverkansoperation med syfte att sänka Northvolt så att någon kinesisk aktör skulle kunna ta över resterna. De medier som undersökte ryktet på ett mer nyanserat sätt insåg dock att detta tillvägagångssätt inte bara skulle upptäckas väldigt lätt, utan att det också skulle vara ett onödigt krångligt sätt för något kinesiskt bolag att smyga sig in som ägare. Både Northvolt och Wuxi Lead har förklarat att problemen hanteras ingenjörsmässigt och att transparensen mellan de två bolagen är hög.
Nu kan det visserligen bli så att Northvolt får investeringar från, eller köps upp av, en kinesisk batteriaktör, men sett utifrån ingenjörens perspektiv så ter det sig osannolikt att Wuxi Lead skulle ha något finger med i det eventuella sammanträffandet.
Förutom produktionsproblem så har det också funnits vissa arbetsmiljöproblem. Sedan har bolaget även fått förtroendeproblem i det lokala näringslivet i Skellefteå, delvis på grund av att så många anställda har fått sparken, men framförallt på grund av konkursen i dotterbolaget Northvolt Ett – något som drabbat lokala leverantörer.
Grundaren Peter Carlsson har sagt att även om bolaget står inför kortsiktiga utmaningar är de långsiktiga framtidsutsikterna för batteritillverkare likt Northvolt goda. Och när det gäller den gröna omställningen, så lär den i sig knappast vara någon återvändsgränd. Fossila produkter som gas och olja tillhör inte framtiden, och tunga näringslivsprofiler i Skellefteå menar att motgångarna för Northvolt inte innebär något katastrofalt avbräck, utan snarare ett ”hack i utvecklingskurvan”.
Hur ser då framtiden ut för Northvolt? Det finns framförallt två aspekter här: De geopolitiska och tekniska. Geopolitiskt har många insett att batteritillverkning i EU, och då gärna i Sverige, är geopolitiskt rätt. Tekniskt så är batteritillverkning just i Skellefteå väldigt lämpligt, med tanke på den infrastruktur och kompetens som redan finns i trakten. Näringslivet i Skellefteå tror också stenhårt på fortsatt batteritillverkning i stan, men många är mindre övertygade om att det kommer att stå just Northvolt på entréskyltarna för all framtid.
Viktigt dock är att batteritillverkningen står på egna marknadsmässiga ben, och med tanke på den rekonstruktionsförfarande som just nu pågår så är det kanske just precis den nystart som behövs.
LÄS MER: Mix och Arnhögs konflikt på friskolan – blev proxykrig om Northvolt