Geelys Sverigechef: ”Tuff fas för bilindustrin”
Hela sentimentet kring bilindustrin har varit negativt de sista åren, men framåt finns det jättemycket möjligheter. Det menar Per Ansgar, vd för Volvo Cars ägarbolag Geely Sweden Holdings, i en intervju med EFN om kinesiskt entreprenörskap, intern konkurrens och Volvo Cars börskurs.

Bilindustrin befinner sig i ett skifte. Elbilar, geopolitik och stigande kostnader har satt press på aktiekurserna – och inte ens jättar som Volvo Cars och Polestar har undkommit.
– Volvo Cars noterades på 53 kronor per aktie. Nu ligger den runt 20. Det är klart att det inte är något som någon ägare kan vara nöjd med, säger Per Ansgar, vd för Geely Sweden Holding, när EFN träffar honom på Geelys campus Uni3 i Göteborg den 14 oktober.

Bara några dagar senare presenterar Volvo Cars sin kvartalsrapport och nyheten om att 1000 anställda tvingas sluta – och kursen skuttar då upp till drygt 30 kronor per aktie, där den ligger idag. Fortfarande är det dock långt till introduktionskursen – något som även gäller Polestar, som också ingår i Geelysfären.
– Det är inget vi är nöjda med, men man måste se det i ett större perspektiv. Bilindustrin är inne i en tuff fas, men också i en av de mest spännande perioderna på decennier, säger Per Ansgar.
Per Ansgar beskriver sin roll som att hålla ihop de svenska delarna av den kinesiska fordonskoncernen. Geely Sweden Holding är en länk mellan bolag som Volvo Cars, Polestar och motorbolaget Horse – och huvudägaren Geely Holding i Kina.
– Vårt uppdrag är väldigt mycket att vara kittet i det här. Vi ser till att det finns bra governance, finansiering och kontakter mellan bolagen, säger han.
Spelplanen "börjar bli lite tydligare"
Samtidigt är relationen till Kina central.
– Vi sitter i en sweet spot mellan Sverige och Kina, mellan europeisk tradition och kinesisk innovationskraft, säger han.

Geopolitiska spänningar och tullar har påverkat hela sektorn, men Ansgar tror att situationen gradvis stabiliseras.
– Det börjar bli lite tydligare hur spelplanen ser ut. Då kan man också agera på det.
Inom Geelygruppen finns flera varumärken som delvis överlappar varandra – Volvo Cars, Polestar, Zeekr och Lynk & Co. Det har lett till återkommande frågor om intern konkurrens. Men Per Ansgar ogillar begreppet kannibalisering och menar att det är bättre att konkurrera med sig själv än att bli omsprungen av andra.
– Kannibalisering är ett överdrivet ord. Har man produkter som ligger nära varandra finns det alltid viss risk, men den största risken är att bli kannibaliserad från någon annan. Det är bättre att ha lite överlapp än att lämna utrymme åt konkurrenterna, säger han.
Enligt Per Ansgar ligger Geelys styrka i just den mångfalden – och i att varje bolag tillåts utvecklas självständigt.
– Det är inte filosofin i Geely att centralstyra. Man låter varumärkena arbeta relativt oberoende, men uppmuntrar samarbete där det skapar värde, säger han.

Europas största fordonskluster
När Geely köpte Volvo Cars 2010 var många skeptiska. Flera fruktade att produktionen skulle flytta till Kina.
– Det blev precis tvärtom. Volvo Cars har betydligt fler anställda i Sverige i dag, och Geely har dessutom investerat i nya verksamheter här, säger Per Ansgar.
Han menar att Volvo i dag är ett snabbare och mer beslutsamt företag än under tidigare ägare.
– Förr var beslutsvägarna längre. Nu går det fortare från idé till beslut. Det har stärkt bolaget, säger han.
På Lindholmen i Göteborg har Geely byggt upp ett eget campus – Uni3 by Geely – med plats för forskningsbolag, designcenter, hotell och testverksamhet. Här arbetar tusentals personer i koncernens olika bolag.
– Jag tror inte man riktigt förstår hur viktig bilindustrin är för Göteborg. Om man lägger ihop AB Volvo, Volvo Cars, Polestar och alla bolag som Geely investerat i, så är det ett av Europas största fordonskluster, säger Per Ansgar.
Trots svagare börskurser och en mer osäker global marknad är han optimistisk.
– Det finns jättemycket möjligheter framåt. Ny teknik, nya samarbeten och en global närvaro gör att vi står starkt. Vårt jobb är att se till att Göteborg och Sverige förblir ett centrum för fordonsindustrin – även i nästa generation, säger Per Ansgar.
Följ taggar
Finansiella instrument i artikeln
