Geelys vd: ”Volvo kan lära sig mer av kinesisk snabbhet”

Volvo Cars nya strategi handlar mindre om förändring och mer om acceleration. Samarbetet med Geelys personbilsbolag Geely Auto är redan djupt, men skillnaden framöver är att det ska gå mycket fortare – något som Volvo Cars behöver för att hinna med i en fragmenterad global marknad. Det säger Per Ansgar, vd för Geely Sweden Holdings till EFN.

Per Ansgar, vd Geely Sweden Holdings, menar att Volvo Cars har mycket att lära av Geely. Foto: Anders Frick
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Fokus för Volvo Cars framöver blir högre lönsamhet snarare än volym, strukturella kostnadssänkningar och kraftigt fördjupade synergier med Geelysfären. Det berättade företagsledningen, med vd Håkan Samuelsson i spetsen, för EFN i början av november.

Men enligt Per Ansgar, som även tidigare har intervjuats av EFN, är det viktigt att förstå att samarbetet redan är omfattande – det är synligheten och den operativa farten som nu ökar.

– Volvo Cars har jobbat tillsammans med Geely Auto i många år. Och många av produkterna ute på marknaden idag är gemensamt utvecklade. Men jag tycker att det är glädjande att man nu också pratar mycket mer om samarbetet, säger han.

Gemensamhet ger bättre läge

Han menar att fördjupningen inte främst handlar om kultur eller styrning, utan om teknik och ekonomi. Gemensamma plattformar, komponenter och inköp ger snabbare utveckling och bättre förhandlingskraft – något som är avgörande faktorer i en tid då elbilsmarknaden pressas hårt.

– Det är just kring plattformar och inköp som man ser de stora vinsterna, säger Per Ansgar.

Uni3 by Geely på Lindholmen i Göteborg
Uni3 by Geely - kontorsbyggnader i Göteborg. Foto: Anders Frick
Per Ansgar utanför Volvo Cars showroom i Stockholm.
Geelys byggnader på Lindholmen i Göteborg
Geelys utvecklingscenter på Lindholmen i Göteborg. Foto: Anders Frick

En annan drivkraft är den växande regionaliseringen. Bilindustrin rör sig bort från idén om en global standardmodell och istället vill kunderna på olika marknader ha olika bilupplevelser. Det kräver flexibilitet och snabb anpassning, och det är här Geelystrukturen kan ge Volvo ett lyft.

– Exempelvis förväntar sig kinesiska kunder sig en rad andra saker än amerikanska och europeiska, säger Per Ansgar.

Handlar om tempo

Samtidigt som Håkan Samuelsson varnar för kinesisk hyperkonkurrens så menar Per Ansgar att en av nycklarna till Volvos framtida effektivitet är att dra bättre nytta av Geely. Men det handlar om mer än att bara dela plattformar; Det handlar om tempo.

– Generellt sett så utvecklas ju Kina väldigt snabbt och har en väldigt hög förändringstakt. Där finns mycket att dra nytta av. Volvo Cars kan lära sig mer av kinesisk snabbhet, och helt enkelt bli snabbare på alla plan, säger Per Ansgar.

Se hela den tidigare intervjun med Per Ansgar här:

Du kanske också är intresserad av:

Finansiella instrument i artikeln

Anders FrickRedaktör och reporter EFN[email protected]
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;