Här shoppades det mest under Black Week
Black Week i år var lyckad för handeln, det rapporterar Prospect Mapping. Statistik visar dessutom att Mall of Scandinavia hade störst besöksflöden i hela Sverige.
Branschen utmanas av höga kostnader samt en minskad köpkraft. Trots det visar Prospect Mapping att antalet besökare steg med sex procent under Black Week i år, jämfört med ifjol.
– Det här visar att svenskarna har gett sig ut i handeln i högre grad under Black Week jämfört med tidigare år. Men det är långt ifrån alla som har fina gröna siffror, säger Simon Adolphson, affärschef och partner på Prospect Mapping, till TN.
Besöksaktiviteten är kartlagd på 400 handelsplatser och köpcentrum i Sverige mellan 2022 och 2024.
Flödena till köpcentrum
Prospect Mappings rörelsedata från partnern Telia Crowd Insights är viktig.
– Med den här informationen kan man enkelt se hur många som befinner sig i ett område. Det är viktigt att tillägga att datan är anonymiserad och GDPR-kompatibel och inte går att koppla till specifika individer, säger Adolphson.
Datan gör att det går att mäta de största flödena till köpcenter, från kommun till kommun. Alla besök registreras dock inte.
– Statistiken är aggregerad och kräver minst fem resor samt ett besök på minst 20 minuter för att registreras, säger Adolphson.
Störst besöksflöden i Sverige hade Mall of Scandinavia. Köpcentret hade besökare från hela landet och totalt 199 olika kommuner. Desto mer avgränsat var det i Täby Center och Sickla Köpcentrum, där är det betydligt mer uppdelat i norrort och söderort.
Datan kan vara värdefull för företag att ta mer datadrivna beslut.
Demografiska förändringar
Backaplan i Göteborg vände sina negativa siffror till positiva, samtidigt som antalet besökare på Emporia i Malmö ökade. Mobilia och Triangeln, även de i Malmö, hade däremot fått färre besökare.
Demografiska förändringar i olika upptagningsområden kan med hjälp av datakällor från Lantmäteriet, Trafikverket, SCB samt information om kommande byggprojekt från Combify, kartläggas.